- 11. november 2023
- Posted by: Henrik Karlsen
- Categories: Aktuelle regnskaber, Virksomhederne
The Trade Desks regnskab deler vandene
Torsdag aften præsenterede The Trade Desk (NASDAQ: TTD), en førende udbyder af digitale annonceløsninger, regnskabet for tredje kvartal. Resultatet overgik analytikernes forventninger, både hvad angår omsætning og indtjening. Deres omsætning er steget med 25% i løbet af de seneste tolv måneder, og de fortsætter med at vinde markedsandele i en industri, der gennemgår hastige forandringer.
De økonomiske forventninger til fjerde kvartal var dog en smule forsigtige, hvor man anslår en omsætning på $582 mio., hvilket vil være en vækst på omkring 18%. Analytikerne havde forventet en omsætning på $610 mio. Den konservative vejledning skyldes fortsat usikkerhed på makroniveau. Markedet tog dårligt imod denne nyhed og sendte aktien ned med 16% om fredagen.
De vigtigste nøgletal fra regnskabet
Vi har i tabel 1 nedenfor vist de vigtigste nøgletal fra The Trade Desks regnskab for tredje kvartal. Tabellen viser, at omsætningen var $493 mio., som var 1,2% mere end forventet af analytikerne. Driftsresultatet (EBIT) landede på $37,7 mio., hvilket var 25% mindre end forventet. Slutteligt overraskede man positivt på nettooverskuddet, som endte på $0,33 per aktie og 13,6% mere end forventet.
Tabel 1 - Nøgletal for tredje regnskabskvartal
Nøgletal |
Realiseret |
Forventet |
Beat/Miss |
---|---|---|---|
Omsætning |
$493 mio. |
$487 mio. |
+1,2% |
EBITDA |
$200 mio. |
$189 mio. |
+5,8% |
EBIT |
$37,7 mio. |
$50,3 mio. |
-25,0% |
EPS |
$0,33 |
$0,29 |
+13,6% |
Som nævnt tidligere, var de økonomiske vejledninger for fjerde kvartal under forventningerne. Dette skyldes blandt andet, at man observerede en reduktion i forbrug i nogle industrier, såsom automotive, forbrugerelektronik og underholdning. Nogle af disse brancher har for nylig været påvirket af strejker, hvilket har medført tilbageholdenhed på reklamer. Ledelsen påpeger dog, at man allerede har set dette stabilisere sig, og man forventer at fortsætte med at overgå branchen og vinde markedsandele.
I det seneste kvartal overgik den internationale vækst for tredje gang Nordamerika, og især CTV i EMEA og Nordasien har oplevet en bemærkelsesværdig vækst på over 100% i forhold til sidste år. Dette understreger, at The Trade Desk også vinder markedsandele uden for USA.
Ifølge Magna Global estimeres det, at den samlede reklameindustri i USA vokser med 5% i år, mens det digitale reklamemarked forventes at vokse med 10%. Man må derfor give CEO Jeff Green ret i, at de klarer sig bedre end resten af reklamemarkedet. Sidste år voksede The Trade Desk med mere end 20% hvert kvartal, mens de nærmeste konkurrenter oplevede negative eller lave enkeltcifrede vækstrater. Denne tendens ser ud til at fortsætte.
Når vi ser på den økonomiske situation, genererede man $184 mio. i frit cash flow, og ved udgangen af kvartalet havde man en kassebeholdning på $1,5 mia. i likvide midler og kortsigtede investeringer. Slutteligt har man ingen gæld på balancen.
The Trade Desk fokuser på AI dybelæringsmodeller
Bemærkelsesværdigt er også innovationen inden for AI og de talrige muligheder for at integrere denne teknologi i virksomhedens rige og undervurderede datagrundlag. Connected TV forbliver en afgørende driver for omnichannel-vækst, både i USA og internationalt, hvor industrien har udviklet sig mod målrettede og præcise TV-kampagner.
Ikke alle, der taler om AI, formår at levere reelle og indflydelsesrige resultater. The Trade Desks fokus inden for AI-investeringer ligger ikke på store sprogmodeller, som udgør grundlaget for ChatGPT. I stedet retter de opmærksomheden mod dybdeindlæringsmodeller, der sigter mod budgivning, prissætning, værdi og annoncerelevans. Disse områder udgør ideelle investeringsmuligheder, hvor alle fire kategorier allerede er i private betas. Man har også udvidet Koa med yderligere AI-funktionaliteter, hvor man forventer at frigøre AI-drevne ydelsesbudgetter i de kommende år.
Disse funktioner kan meget vel have et stort vækstpotentiale og vil kunne distancere sig fra konkurrenterne yderligere.
Vi fastholder vores positive syn på The Trade Desk
Efter gennemgang af tredje kvartalsregnskabet bekræfter vi vores positive syn på The Trade Desk som en langsigtet investeringsmulighed.
Virksomheden tilbyder en attraktiv pakke til virksomheder, der ønsker at annoncere digitalt og samtidig ønsker klarhed over effekten heraf. The Trade Desk’s forretningsmodel er ikke blot skalerbar, men også ekstremt profitabel og i stand til at generere frit cash flow.
Samtidig besidder The Trade Desk en solid økonomisk balance med betydelige likvide midler og ingen gæld. Dette giver dem handlefrihed til at investere i innovation og fremtidig vækst, hvor de allerede er godt i gang med at inkorporere AI-teknologi i deres forretning.
Læs vores investeringscase for The Trade Desk.
I Horizon3 er det vores overbevisning, at fremtidens annoncering i høj grad vil foregå digitalt og blive håndteret programmatisk. Endelig er vi positive med hensyn til deres satsning på dybdelæringsmodeller, hvor deres store datamængde kan komme til sin ret og udbygge deres konkurrencefordel.
Abonnér på vores nyhedsbrev
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke.