- 27. januar 2023
- Posted by: Henrik Karlsen
- Categories: Aktuelle regnskaber, Virksomhederne
Flot Tesla regnskab med $7,5 mia. i frit cash flow
Tesla (NASDAQ:TSLA) præsenterede onsdag sit regnskab for fjerde kvartal, som samtidig var det sidste for regnskabsåret 2022. Tesla leverede i hele 2022 flere end 1,3 mio. biler. Omsætningen var $81,5 mia., hvilket er 51% mere end året før, hvor omsætningen endte på knap $54 mia. Nettooverskuddet for 2022 var $12,5 mia, hvoraf $7,5 mia. endte som frit cash flow.
Hos Horizon3 mener vi, det var et rigtig flot Tesla regnskab, som er leveret i et år med tvungen nedlukning i Kina, højere renter på billån, store supply chain relaterede udfordringer og et bilmarked, der samlet set har haft negativ vækst.
Fjerde kvartal viste omsætningsvækst på 37%
Dykker vi ned i regnskabet for fjerde kvartal, så har vi i figur 1 vist de vigtigste tal i forhold til det, som var forventet af de analytikere, der følger Tesla.
Det viste en omsætning for fjerde kvartal på $24,3 mia., hvilket var 37% mere end samme kvartal sidste år og en anelse lavere end forventet. Dækningsbidraget skuffede en lille smule, hvilket også smittede negativt af på driftsoverskuddet, som trods en vækst på 49% var 7,1% lavere end forventet.
Figur 1 - Nøgletal for Tesla's fjerde kvartal
Nøgletal |
Årlig vækst |
Realiseret |
Forventet |
Beat/miss |
Omsætning |
+ 37% |
$24,3 mia. |
$24,1 mia. |
+ 0,9% |
---|---|---|---|---|
Dækningsbidrag |
+ 19% |
$5,8 mia. |
$6,1 mia. |
- 4,6% |
EBIT |
+ 49% |
$3,7 mia. |
$4,2 mia. |
- 7,1% |
Nettooverskud per aktie |
+ 40% |
$1,19 |
$1,13 |
+ 5,3% |
På onsdagens earnings call gav CFO Zachary Kirkhorn tre forklaringer på det lavere end forventede dækningsbidrag per solgte bil. Den første forklaring handler om stigende priser på vigtige råvarer som for eksempel lithium, som verdens største elbilsproducent i sagens natur bruger rigtig meget af. Derudover nævnes indkøringsudfordringer på de nye fabrikker i Berlin og Austin og det, at der har været en salgsovervægt mod Tesla Model Y, som er en anelse dyrere at producere.
Hos Horizon3 er vi opmærksomme på disse faktorer, men hørte også på earnings call, at råvarepriserne igen nærmer sig noget, der ligner en normalisering og at der er målrettede tiltag, som vil bidrage til effektivisering af produktionen i både Berlin og Austin.
Tesla havde ved udgangen af fjerde kvartal omsætningsaktiver for $22,2 mia.. Det vurderer de selv er rigeligt til at finansiere både innovation og udvidelser i produktionskapacitet samtidig med, at de fastholder en stærk finansiel balance. En balance der i øvrigt ikke har nogen nævneværdig gæld.
Tesla har ikke et efterspørgselsproblem
Op til regnskabet har der været meget snak om årsagen til de store prisnedsættelser, som Tesla offentliggjorde for et par uger siden. Skulle det ses som et defensivt træk drevet af stigende konkurrence og faldende efterspørgsel, eller var det en offensiv satsning, der skal flytte markedsandele i Tesla’s favør?
Skal man tro Elon Musk, så er det et offensivt træk og ikke et tegn på faldende efterspørgsel. Helt konkret fortalte han på earnings call, at januar måned indtil videre har haft den højeste efterspørgsel i Tesla’s historie, og at ordreindgangen lige nu er næsten det dobbelte af, hvad produktionen kan følge med til.
Elon Musk siger samtidig, at han naturligvis ikke ved, om den høje efterspørgsel vil fortsætte resten af 2023. Her nævnes primært dybden på en eventuelt recession som en ubekendt faktor, som alt andet lige vil påvirke efterspørgslen på biler. Selv forventer Elon Musk en relativ dyb recession, hvilket han gav udtryk for flere gange i løbet af earnings call. Han advarede også om, at det kan have betydelig kortsigtet negativ effekt på Tesla’s og andre virksomheders aktiekurs.
For hele 2023 fortalte Elon Musk, at de forventer at producere 1,8 mio. biler, hvilket er en stigning på 31% i forhold til 2022. Samtidig siger han, at de har kapacitet til at producere op til 2 mio. biler i år. De vil dog ikke love så højt et tal grundet høj uforudsigelighed – ikke mindst i relation til geopolitiske og makroøkonomiske forhold.
Store forventninger til selvkørende FSD software
På earnings call fortalte Elon Musk, at deres selvkørende FSD software nu er integreret i næste af alle de biler i Nordamerika, hvis ejer har betalt for softwaren. I alt er der tale om 400.000 biler. Softwaren har nu tilbagelagt mere end 150 mio. kilometer på andet end motorveje.
Fra deres data kan Tesla se en klar forbedring af kørselssikkerheden. For en Tesla med FSD software sker der i gennemsnit mellem otte og ni gange færre ulykker per kørte kilometer i forhold til kørsel i andre bilmærker. Samtidig kan de se, FSD softwaren løbende gør bilkørsel endnu mere sikker i takt med, at kunstig intelligens gør softwaren bedre.
Tesla har store forventninger til udrulningen af den selvkørende software og mærker også en stigende interesse for kunderne. De forventer også, at prisnedsættelserne på bilerne vil øge interessen for FSD softwaren, som koster $15.000 og har en dækningsgrad på næsten 100%.
Det er ikke en uvæsentlig del af vores investeringscase for Tesla og selvfølgelig noget, vi vil holde øje med i de kommende kvartaler.
Spændende pipeline med nye produkter
På onsdagens earnings call var det også interessant at høre om de nye produkter, som er på vej. Her er den kommende Cybertruck med 1,3 mio. forudbestillinger nok det mest interessante produkt. Tesla forventer selv, at produktionen af Cybertruck starter i løbet af sommeren – og at salget og indtjeningen fra 2024 vil blive mere og mere synlig i regnskaberne.
Men der var i forbindelse med regnskabet også indikationer på, at der er endnu mere på vej. Direkte adspurgt svarer Elon Musk på et spørgsmål fra Rod Lache, der er aktieanalytiker hos Wolfe Research, at der er flere helt nye produkter på vej i Tesla’s pipeline, som vil ‘blow people’s mind’.
I Horizon3 ser vi Tesla som en missionsdrevet virksomhed med et rigtig stort strategisk mulighedsrum. Vi ser derfor heller ikke deres pipeline af nye produkter være begrænset til biler, selv om der forventligt også vil ske meget fremtidige innovation der.
Vi vil i de kommende kvartaler være søgende på de optionaliteter, der findes i Tesla’s pipeline.
Lidt uklare udmeldninger om Tesla’s brandværdi
På earnings call blev der refereret til undersøgelser fra Morning Consult og YouGov der viser, at værdien af Tesla’s brand ikke er helt så stærkt, som det har været. Den primære årsag hertil er, at Elon Musk i løbet af 2022 i stigende grad har blandet sig i den politiske debat. Her er ytringer omkring krigen i Ukraine eksempelvis blevet bemærket rigtig mange steder.
Indtrykket var lidt, at Elon Musk forsøgte at negligere tingene ved at konstatere, at han har 127 mio. følgere på Twitter, og at det er et udtryk for en vis popularitet. Vores vurdering er, at det er et udtryk for interesse i Elon Musk, men ikke nødvendigvis popularitet. Om faldet i brandværdi er stort eller småt, midlertidig eller vedvarende er svært at sige noget om.
Men skal vi dømme ud fra salgstallene, er der lige nu ingen klare faresignaler.
Som investor er en virksomheds brandværdi naturligvis vigtig. Og en måde Tesla kunne blive mere transparente omkring værdien af deres brand, kunne være ved at integrere en net promotor score i den kvartalsvise rapportering. På den måde ville man løbende få et godt indblik i, hvordan brandværdien udvikler sig – og hvor stærkt det er i forhold til andre virksomheder.
Vores investeringscase er intakt
Efter at have gennemgået Tesla regnskabet for fjerde kvartal og lyttet til ledelsens earnings call vurderer vi, at vores investeringscase i Tesla er intakt.
Læs vores investeringscase for Tesla
Tesla aktien er år til dato steget knap 45%, hvilket er meget kun fire uger inde i året. For den kortsigtede investor er Tesla aktien derfor heller ikke længere billig, hvilket vi har vist i figur 2 nedenfor. Her har vi med afsæt i analytikerestimater beregnet, hvad investorer skal betale for én dollar af Tesla’s fremtidige overskud.
Figur 2 – Forventet fremtidig price/earnings multipel
Hos Horizon3 betragter vi dog Tesla som én af verdens mest innovative virksomheder, som forventes at have stor strukturel medvind de næste mange år. Samtidig har Tesla efter vores begreber en endnu stærkere markedsposition end for bare tolv måneder siden, den mest profitable forretningsmodel i hele bilindustrien såvel som økonomien og innovationskraften til at udnytte de mange optionaliteter, der ligger inden for deres strategiske mulighedsrum.
Vi anser det derfor også for værende sandsynligt, at Tesla vil fortsætte med at vokse både omsætning og indtjening de næste mange år. Det vil alt andet lige også påvirke den langsigtede udvikling i aktiekursen, hvilket matcher vores compounding strategi godt.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag én gang om ugen vores analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder.
Modtag vores nyhedsbrev med de seneste nyheder fra de selskaber vi investerer i og markedsnyheder.
Køb Horizon3 Innovation via handelsplatformene eller din bank. Nuværende købskurs: 169.15