Kahoot er godt på vej til at realisere sine 2025 mål
- 6. maj 2022
- Posted by: Henrik Karlsen
- Category: Aktuelle regnskaber
Norske Kahoot (OSLO:KAHOT.OL) kom i forgårs med regnskab får årets første kvartal. Med en omsætning på $34,4 mio. levede resultatet for årets første kvartal ikke helt op til ledelsens tidligere udmeldte forventninger, som var $35-36 mio. I deres earnings call torsdag eftermiddag fortalte CEO Eilert Hanoa dog, at salget havde taget fart i slutningen af første kvartal, og at den kommende back to school season også ser ud til at blive stærk. Ledelsen fastholdte samtidig de langsigtede forventninger, som er en omsætning på $500 mio. i 2025 og en cash flow margin på 40%. Investorerne tog pænt imod regnskabet og sendte på aktien op i kurs 23,30. Det var en stigning på 5,14%.
Virksomhederne tager Kahoot til sig
Én af positive ting, jeg bed mærke i på deres earnings call var, at salget til virksomheder for alvor er begyndt at tage fart. Ved udgangen af første kvartal var det samlende antal betalende abonnenter 1,17 mio., hvoraf virksomheder stod for 0,52 mio. – i runde tal en fordobling i forhold til samme kvartal sidste år.
CEO Eilert Hanoa fortalte, at virksomheder bruger Kahoot meget forskelligt. Nogle bruger Kahoot til onboarding af nye medarbejdere og andre til brainstorming sessioner eller i forbindelse med afholdelse af større events. Han fortalte i den forbindelse, at de ser en stor mulighed i at inspirere deres erhvervskunder til at bruge Kahoot til flere ting end de gør i dag.
Kahoot er mere end et coronaprodukt
Når man ser på på trenden i antallet af ikke unikke deltagere, som i årets første kvartal har brugt Kahoot som enten vært eller deltager, så er den stigende. Det er forsøgt illustreret herunder.
Deltagere i Kahoot sessioner (i mia.)
På torsdagens earnings call fortalte CEO Eilert Hanoa, at de ser en mere blivende rygvind for deres mission og services. Dels på grund af behovet for livslang læring og gevinsten ved at gamificere læring, men også fordi de ser en ændring i måden, mennesker arbejder på. Den er blevet mere hybrid. Den trend blev i øvrigt også fremhævet i tirsdags, da Airbnb offentligjorde sit kvartalsregnskab.
Skalérbar og profitabel forretningsmodel
Hos Horizon3 kigger vi syv forskellige kriterier, når vi skal vurdere, hvor attraktiv en virksomheds forretningsmodel er. I boksen herunder har jeg kigget på Kahoot med de syv kriterier in mente.
- Switching cost
I takt med at flere brugere benytter sig af Kahoot, og såfremt Kahoot fortsætter med at investere i din mission om at make learning awesome, vil switching cost stige. - Løbende indtjening
Kahoot’s abonnementbaserede forretningsmodel giver dem en forudsigelig og løbende indtjening gennem forhåbentlig mange år. - Indtægter før udgifter
Abonnementer som dem Kahoot tilbyder sine kunder, er typisk forudbetalte. Det giver et godt cash flow, som 2025 forventes at ligge på hele 40% af omsætningen. - Omkostningsstrukturen
De variable omkostninger per ekstra omsætningskrone er meget lave. Derudover har Kahoot en meget asset light forretningsmodel, hvor CAPEX ikke æder cash flow.
- Leverancen
Størstedelen af brugeroplevelsen produceres og leveres af brugerne og uden omkostninger for Kahoot. Det gør forretningsmodellen enorm profitabel og skalérbar. - Skalerbarheden
Digitale platforme er uhyre skalérbare i forhold til forretningsmodeller, som kræver mange menneskelige ressourcer i tilblivelsen af brugeroplevelsen. - Voldgravene
Voldgravene vokser i takt med at netværkseffekter realiseres. Clever bidrager efter min mening også til at bygge en voldgrav omkring det store skolesegment.
De fire stærkeste elementer i Kahoots forretningsmodel vurderer jeg umiddelbart til at være den løbende indtjening, omkostningsstrukturen, brugeroplevelsen der i høj grad produceres af brugerne og skalérbarheden.
Værdisætningen er blevet rimelig
Aktiekursen har haft det hård de seneste tolv måneder, hvor den er faldet med knap 68%. I takt med, at virksomheden eksekverer godt på sine 2025 mål og at Kahoot viser sig at være mere end et bare et coronaprodukt, mener vi hos Horizon3, at aktien nærmer sig et rimeligt prisniveau. Den nuværende p/e værdi for 2022 er 52,65 og i forhold til den forventede indtjening i 2024 er den 17,82.
Forventet fremtidig p/e værdi for Kahoot
Hos Horizon3 har vi udnyttet korrektionen i årets første måneder til at starte en mindre position i Kahoot. Den vil vi følge og mulighvis øge i takt med, at den langsigtede case måtte blive valideret.
Abonnér på vores markedskommentarer
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke.