- 18. november 2022
- Posted by: Henrik Karlsen
- Category: Aktuelle regnskaber
Global-E Online aktien falder på lavere guidance for 2022
Onsdag aften offentliggjorde Global-E Online (NASDAQ:GLBE) regnskab for årets tredje kvartal. Det var et regnskab, som trods makromodvind viste en vækst i omsætningen på 79% i forhold til samme kvartal sidste år og som slog analytikernes forventninger til både top- og bundlinjen.
Alligevel blev aktien sendt ned med omkring 10% i det amerikanske eftermarked. Som vi ser det skyldes investorernes reaktion, at ledelsen reducerede forventningerne til fjerde kvartals omsætning fra $150 mio. til mellem $135 og $142 mio. Nedjusteringen skyldes to ting. Den første er en forsinket onboarding af en ny kunde til første kvartal af 2023. Den anden er en høj dollarskurs, som udhuler den værdi, salg i fremmedvaluta bidrager med.
Flot regnskab i et vanskeligt kvartal
Som allerede skrevet slog Global-E Online konsensusforventninger til både omsætning og indtjening. Regnskabet viste også en flot vækst i forhold til samme kvartal sidste år, hvilket fremgår af tallene i figur 1.
Figur 1 - De vigtigste nøgletal fra tredje kvartal
Nøgletal |
Q3 2021 |
Q3 2022 |
Årlig vækst |
Handelsvolumen |
$351 mio. |
$621 mio. |
+ 77% |
---|---|---|---|
Omsætning |
$59 mio. |
$106 mio. |
+ 79% |
Dækningsbidrag |
$23 mio. |
$41 mio. |
+ 79% |
Nettooverskud |
- $28 mio. |
- $65 mio. |
- 132% |
Passiverne på balancen svarer til 17% af aktiverne. Til det er det værd at nævne, at der på balancen er bogført goodwill til en værdi af $453 mio., hvilket skyldes købene af virksomhederne Borderfree og Flow Commerce, som begge er sket i 2022. Borderfree kostede $100 mio., mens Commerce Flow kan koste Global-E Online op til $500.
De to køb har sat sine spor på likvidteten, som på tolv måneder er faldet fra $449 til $107 mio. Global-E Online er dog ikke presset på deres likviditet, da deres omsætningsaktiver er 86% højere end den kortsigtede gæld. Global-E Online har ingen rentebærende gæld på balancen ved udgangen af tredje kvartal.
På earnings call fortalte Amir Schlachet, som er CEO i Global-E Online, at købet af Borderfree allerede er fuldt integreret og bidrager til at øge virksomhedens effektivitet. Det kan blandt andet ses på dækningsgraden, som siden tredje kvartal sidste år er forbedret med 290 basispoint, så den på non-GAAP basis nu er knap 42%.
Vi synes, det var et fint regnskab, som Global-E Online præsenterede i aftes. Ikke mindst når man tænker på den modvind, som andre virksomheder inden for e-commerce har haft. Selv nævner Amir Schlachet den stærke strukturelle medvind fra direct-to-consumer salg, ligesom de også er godt hjulpet af crossborder salg, hvor specielt de amerikanske forbrugere i tredje kvartal valgte at handle uden for landets grænser grunden den høje dollarkurs.
Lavere omsætningsforventninger for resten af året
På earnings call var det en optimistisk ledelse, der talte. De talte meget om den strukturelle medvind inden for crossborder og direct-to-consumer salg og om, hvordan deres pipeline er endnu stærkere end for bare tolv måneder siden. Amer Schlachet talte også om nye partnerskaber med virksomheder som legetøjsvirksomheden Mattel, modedesigneren Karl Lagerfeld og fodboldklubben Inter Milano, hvis merchandisesalg Global-E Online skal hjælpe med at styrke uden for Italiens grænser.
På trods af den postive tone, valgte Global-E Online at nedjustere omsætningsforventningerne for 2022.Tidligere forventede ledelsen en omsætningen i intervallet $406 til 416 mio. De forventninger er nu reduceret til niveauet $405 til $411 mio. Forklaringen er, at et stort og nyt kundeprojekt er blevet skubbet fra fjerde kvartal 2022 til første kvartal 2023.
Vi synes ikke, ændringen i omsætningsforventningerne betyder noget for vores investeringscase.
Justeret EBITDA er ikke det nøgletal, vi synes allermest om hos Horizon3, men det er ikke desto mindre det, som Global-E Online brugte til at præcisere forventningerne til fjerde kvartal og resten af året. For hele 2022 har man øget forventningerne fra niveauet $41 til $46 mio., til nu at forvente mellem $44 og $47 mio.
Som sagt er justeret EBITDA ikke vores og formentlig heller ikke andre investorers foretrukne nøgletal, hvorfor markedet også har reageret stærkere på de nedjusterede omsætningsforventninger frem for de opjusterede indtjeningsforventninger.
Vi vurdere vores investeringscase er intakt
Vi er ikke uvant med, at investorerne reagerer stærkt på regnskaberne fra Global-E Online. Vi har i løbet af 2022 både set kvartaler, hvor aktiekursen er sendt op eller ned med tocifrede procentrater. Ved offentliggørelsen af regnskabet for andet kvartal steg aktien eksempelvis 24%, da det viste sig, at man havde leveret bedre end de konservative forventninger, der var meldt ud i forbindelse med første kvartals earnings call.
Om det samme viser sig om tre måneder, vil tiden vise. Uanset ændrer det ikke ved, at vi oplever Global-E Online som værende en virksomheder, der i mange år frem alt andet lige vil havde strukturel medvind fra direct-to-consumer og crossborder salg.
2022 har været kendetegnet ved at være udfordrende for mange e-commerce virksomheder, men Global-E Online vil det til trods forventeligt vokse omsætningen cirka 67% i forhold til 2021. Ved udgangen af 2024 forventes omsætningen at være vokset til næsten $800 mio., hvilket i så fald vil være tæt på en fordobling i forhold til forventningerne for 2022.
Global-E Online er i en vækstfase og er dermed ikke i en situation, hvor virksomheden er optimeret til at lave størst muligt overskud. Vi hæfter os dog ved, at dækningsgraden løbende bliver bedre og at Global-E Online lige nu handles til 22,8 gange de sidste tolv måneders dækningsbidrag. Det er ikke en lav værdisætning men dog den laveste i de 18 måneder, Global-E Online har været på børsen.
Kan Global-E Online fortsætte med at eksekvere på deres ambitiøse vækststrategi og nå de forventede $800 mio. i omsætningen, vil værdisætningen i forhold til dækningsbidrager været faldet fra en multipel på 22,8 til 9,8. Det er forudsat, at dækningsgraden til den tid fortsat er på de nuværende 41,5%. Vi mener, der er er gode muligheder for, at den i 2024 er endnu højere.
Vi vil i de kommende kvartaler holde øje med væksten i omsætningen og hvor meget af den, Global-E Online formår at konvertere til indtjening og frit cash flow. Vil også holde øje med, hvordan samarbejdet med eksisterende partnere som Adidas og Shopify udvikler sig og om de formår at konvertere den voksende pipeline til nye partnerskaber.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag én gang om ugen vores analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder.
Modtag vores nyhedsbrev med de seneste nyheder fra de selskaber vi investerer i og markedsnyheder.
Køb Horizon3 Innovation via handelsplatformene eller din bank. Nuværende købskurs: 169.15