Horizon3

Fem højdepunkter fra ugens aktionærmøde hos Tesla

Tirsdag holdte Tesla (NASDAQ:TSLA) deres årlige aktionærmøde, som der igen i år var set frem til med stor interesse. Måske var interessen endda endnu større denne gang, da der på det seneste har hængt en del ubesvarede spørgsmål i luften blandt mange investorer. Det gælder ikke mindst i relation til Elon Musk’s egen fremtidige rolle i Tesla.

I fonden Horizon3 Innovation er vi glade aktionærer i Tesla, og håber at være det mange år endnu. Derfor deltog vi naturligvis også virtuelt i tirsdagens aktionærmøde. Vi har delt den fulde optagelse af aktionærmødet herunder, som er omtrent en hel fodboldkamps længde.

Har du ikke tid eller tålmodighed til at se videoen, så har vi under videoen delt de lystpunkter, som vi tog med fra årets aktionærmøde hos Tesla.

Vi synes, det var et godt aktionærmøde, hvilket også ser ud til at være opfattelsen blandt mange andre investorer i Tesla. I hvert fald er Tesla’s aktiekurs i indeværende uge steget mere end 7%. For hele året et aktien steget 46%.

I Horizon3 har vi kogt dette års Tesla aktionærmøde ned til fem højdepunkter, som vi har delt herunder.

Elon Musk forbliver CEO i Tesla

Elon Musk bekræftede på årets Tesla aktionærmøde, at han bliver som CEO hos Tesla. 

Fredag i sidste uge offentliggjorde Elon Musk, at han havde ansat Linda Yaccarino som Twitter’s nye CEO, og at han i stedet påtager sig en mindre krævende rolle med ansvar for produktudvikling og innovation. Det rejste i flere investorkredse en del spørgsmål om, hvorvidt Elon Musk måske også ville ansatte en nye CEO i Tesla for i stedet at bruge sin tid på andre ting.

I Horizon3 har vi hele ugen opfattet ansættelsen af Linda Yaccarino som ny Twitter CEO, som et signal om at Elon Musk ønsker at bruge mere tid på Tesla – Det var rart at få bekræftet på aktionærmødet.

To billige Tesla modeller er på vej

I Horizon3 har det i lang tid været en del af vores investeringscase for Tesla, at de vil lancere én ny bilmodel i prisniveauet omkring $25.000. Vi havde dog ikke forventet, at de arbejdede på at udvikle to modeller til det prisbillige segment.

Læs vores investeringscase for Tesla

Den ene af de to nye modeller vil konkurrere med Toyota Corolla segmentet, mens den anden forventes at blive en lille CUV, som skal være alternativ for eksempel Toyota RAV4.

På aktionærmødet fortalte Tesla, at de forventer, at efterspørgslen vil være omkring 5 mio. biler om året. Sidste år solgte Tesla 1,3  mio. biler i alt, så de to modeller vil forventeligt bidrage markant til Tesla’s fremtidige vækst.

Cybertruck forventes lanceret i fjerde kvartal

Cybertruck er en tredje bilmodel, som er på vej fra Tesla’s innovationsafdeling. Det er samtidig en bil, som Elon Musk selv omtaler som et produkt, der bliver kandidat til bilernes Hall of Fame

Tesla har inden lanceringen af Tesla Cybertruck modtaget cirka 1,5 mio. forudbestillinger fra kunder, som også allerede har betalt et mindre depositum. Derfor er der også stor interesse for, hvornår bilen, som et vist i billedet øverst oppe, lanceres. 

Tesla forventer selv, at Cybertruck bliver lanceret i løbet af fjerde kvartal i år. Tiden vil snart vise, om det også bliver virkeligheden.

Tesla vil teste markedsføring

Elon Musk har hidtil kategorisk afvist at bruge penge på markedsføring af Tesla bilerne, men ser nu ud til at have skiftet mening. Den beslutning er blevet hilst velkommen af mange af Tesla’s store investorer, som den seneste tid har drevet deres egen markedsføring for at overbevise Elon Musk om ideen.

Ideen om markedsføring er udsprunget af den seneste tids prisnedsættelser på Tesla bilerne. Her har Elon Musk tidligere udtalt, at de tilpasser bilpriserne efter den aktuelle efterspørgsel. Konkret vil det sige, at de på det seneste har sænket priserne i takt med, at deres produktionskapacitet er steget –  hvilket har kostet på indtjeningen.

Ideen med markedsføringen af Tesla bilerne er at uddanne de 90% af amerikanere, som af forskellige årsager endnu ikke har taget elbiler til sig. På den måde vil Tesla forventeligt kunne bruge markedsføring og ikke prisnedsættelser til at stimulere efterspørgslen. 

På aktionærmødet bekræftede Elon Musk, at ideen om markedsføring nok er bedre end først antaget, og at de vil teste det af. Det blev samtidig nævnt, at kravene til markedsføringskampagnerne vil blive høje.

I Horizon3 er vi positivt stemt over for beslutningen.

Tesla robotter er en mulig optionalitet

En af årsagerne til, at vi i fonden Horizon3 Innovation er langsigtet investeret i Tesla er, at de har innovationskraften til at udvikle nye optionaliteter. Optionaliteter der potentielt kan blive til helt nye vækst- og indtjeningskurver.

Tesla Megapacks, som i 2022 udgjorde 6,5% af Tesla’s omsætning, er et eksempel på en optionalitet, der er blevet til reel forretning.

Den næste i rækken kunne blive Tesla Bots, som på sigt kan udføre meget af det arbejde, som vi mennesker ellers har måtte klare. I dag bruger Tesla deres Bots i produktionen, og grundet AI vil de gradvist kunne udføre mere og mere krævende arbejdsopgaver. På sigt vil Tesla Bots måske kunne blive et salgsbart produkt, som kunne sælges til andre virksomheder.

Tesla Bots er på nuværende tidspunkt ikke en konkret del af vores investeringscase for Tesla. Skulle det blive til virkelighed, vil vi betragte det som noget, vi har fået uden betaling takket være Tesla’s innovationskraft.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke. 

Investeringscases

Vidste du, at man kan læse alle vores investeringscases fra porteføljen?

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev med de seneste nyheder fra de selskaber vi investerer i og markedsnyheder.

Køb Horizon3 Innovation

Køb Horizon3 Innovation via handelsplatformene eller din bank. Nuværende købskurs: 163.7

Læs mere om fonden Horizon3 Innovation