- 5. december 2022
- Posted by: Henrik Karlsen
- Category: Aktuelle regnskaber

UiPath kom med stærkt regnskab for tredje kvartal
UiPath (NASDAQ:PATH), som er en af markedslederne inden for RPA, kom torsdag aften med regnskab for tredje kvartal. Her præsenterede ledelsen et stærkt regnskab som viser solid vækst og mange nye kunder i butikken.
UiPath har igangsat en ny go-to-market strategi, som allerede skaber resultater. De lukkede adskillige nye bemærkelsesværdige aftaler i tredje kvartal ved at bruge den nye og værdibaserede salgstilgang. Det har gjort det mere synligt for kunder at konkretisere den værdi, UiPath skaber for dem. Det har samtidig gjort det lettere og hurtigere for både nye og eksisterende kunder at flytte deres forretningsprocesser og dokumentere den værdi, det skaber for dem.
I Horizon3 havde vi forventet et flot regnskab, da UiPath allerede i november meldte ud, at de ville nå en højere omsætning end forventet for tredje kvartal.
Regnskabet viser stærk fremgang
Figur 1 - Nøgletal for UiPaths regnskab for tredje kvartal
Nøgletal |
Realiseret |
Forventet |
Beat/Miss |
---|---|---|---|
Omsætning |
$263 mio. |
$256 mio. |
Beat |
EBITDA |
$20,9 mio. |
- $13,4 mio.
|
Beat |
EBIT |
$18.0 mio. |
- $10,0 mio. |
Beat |
EPS |
$0,05 |
- $0,01
|
Beat |
Omsætningen endte som sagt på $263 mio., hvilket er en stigning på 19% i forhold til samme kvartal sidste år. Kigger vi på den årlige tilbagevendende omsætning (ARR), så lød dette på $1,1 mia., hvilket udgør en stigning på 36% i forhold til sidste år.
Antallet af kunder voksede fra 9.630 til 10.650, hvilket er en solid stigning på 11% i forhold til sidste år.
UiPath er også lykkes med at øge antallet af større kunder, som defineres som dem der bruger minimum $100.000 om året. Det tal voksede fra 1.363 til 1.711, hvilket er en stigning på 26%.
Kigger vi på antallet af C-Suite kunder, som er den kundegruppe der bruger minimum $1 mio. om året, sålykkes det UiPath at vokse dette segment med hele 49%. Ved udgangen af tredje kvartal have UiPath 200 C-Suite kunder, hvilket viser, at de store virksomheder adopterer RPA teknologien og vælger at flytte flere arbejdsprocesser over til UiPath.
Net dollar retention rate, som er en vigtig KPI for SaaS virksomheder, lød på 126%, hvilket må siges at være stærkt. Det vil konkret sige, at eksisterende kunder i dette kvartal har brugt 26% flere penge hos UiPath end i samme kvartal sidste år. Ekskluderer man valutaveksling og de russiske sanktioner, så ville den have været 130% Disse tal viser meget tydeligt, at deres produkt er meget klæbrig. Er man først begyndt at arbejde med RPA og procesoptimering, så vælger virksomhederne at udvide samarbejdet med UiPath.
Indtjeningsevnen overraskede også positivt. For eksempel landede EBIT resultatet på $18 mio. i overskud, hvor analytikerne havde forventet et underskud $10 millioner. Drejer vi fokus over på virksomhedens frie cash flow, så gik man fra minus $29 mio. i samme kvartal sidste år til nu minus $33 mio, hvilket primært skyldes, at man har valgt at forudbetale nogle udgifter.
Det negative free cash flow er noget vi holder øje med, men er ikke noget der bekymrer os på nuværende tidspunkt, da man har $1,67 mia. i omsætningsaktiver og nærmest ingen gæld.
UiPath har længe været kendt for at have en høj aktiebaseret kompensation, hvilket skyldes at man har aflønnet nøglemedarbejdere og tiltrukket nye talenter med aktier. Denne tendens ser nu ud til at aftage. Udgiften til aktiebaseret kompensation er faldet fra $438 mio. sidste år til nu $270 mio., hvilket må siges at være et stort fald.
Det er en udvikling vi er glade for at se i Horizon3.
UiPath er en af lederne inden for RPA
Vi ser som sagt et stort potentiale i UiPath, som allerede er en af markedslederne inden for automatisering af forretningsprocesser. Gartner, som er verdens førende IT analysehus, har for tredje år i træk UiPath som markedsleder i deres magic quadrant.
Mange virksomheder er nødsaget til at kigge på automatisering af forretningsprocesser, da det i større udstrækning bliver svært at anskaffe medarbejdere – og især de dygtige. Dette mønster ser ud til at fortsætte mange år frem, da research indikerer, at verden fremover vil stå i en situation, hvor der er flere jobs end mennesker til at tage dem.
Rainer Strack fra Boston Consulting Group taler i denne TED Talk nedenfor omkring nøjagtigt denne problemstilling.
Som vi ser det har UiPath en stærk value proposition i både en høj- og lavkonjunktur. I perioder med højkonjunktur kan RPA klare mange af de arbejdsopgaver, der ikke kan rekrutteres til. I periode med lavkonjunktur kan RPA hjælpe med at automatisere processer og dermed reducere lønomkostningerne.
Nyt strategisk partnerskaber med Microsoft
UiPath har fornyeligt indgået et større strategisk partnerskab med Microsoft med henblik på at bygge de bedste automatiseringsoplevelser og integrationer. De har i samarbejde udviklet mere end 80 integrationer, der er tilgængelige til blandt andet Office 365, Teams, Dynamics365, Cognitive Services, Azure, SQL og Ai-løsningsområder.
Som en del af det strategiske partnerskab er Microsoft forpligtet til at hjælpe UiPath og deres fælles kunder med at udvide på disse markedsledende integrationer i Microsoft-platformen. Dog er det vigtigt at pointere, at Microsoft også selv arbejder med automatisering af arbejdsopgaver inden for deres egen product suite, hvor Power Automate må ses som en konkurrent.
Investeringscasen er intakt
I Horizon3 ser vi positivt på UiPath’s fremtidsudsigter og ser stadigvæk vores investeringscase som værende intakt.
UiPath tilføjer løbende flere kunder, som samtidig udvider deres engagement. Der er naturligvis konkurrence fra andre aktører som BluePrism, Microsoft og andre, men UiPath ser stærke ud og høster også anerkendelse hos de største analyseselskaber. såsom Gartner og Forrester. Derudover er det også værd at bemærke, at man indgår mange nye partnerskaber, som giver flere integrationsmuligheder, hvilket gør at kunderne kan opnå flere synergier på tværs af mange forskellige platforme.
Du kan læse vores investeringscase på UiPath her.
Disclaimer: Da vi ikke kender læsernes økonomiske situation, investeringshorisont og risikoprofil, er dette skriv ikke en anbefaling om at købe eller sælge UiPath aktien. Vi anbefaler altid, at man laver sin egen due diligence.
Tilmeld sig vores nyhedsbrev
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag én gang om ugen vores analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder.