Horizon3

The Trade Desk aktien stiger 33% på godt regnskab

The Trade Desk (NASDAQ:TTD), som er en de førende udbydere af digital reklameteknologi, offentliggjorde onsdag et imponerende regnskab for fjerde kvartal, hvor Connected TV er virksomhedens helt store vækstdriver. Fremgangen for annonceringsmuligheder på streamingplatforme har været en nøglefaktor i virksomhedens succes, hvilket vi kommer mere ind på længere nede i skrivet.

Regnskabet fra The Trade Desk overgik forventningerne fra analytikerne. Omsætningen steg 24% og nåede en rekordomsætning på $491 mio. for fjerde kvartal. For hele 2022 var omsætningen $1,58 mia. og 32% højere end for regnskabsåret 2021. Indtjeningen og det frie cash flow var også positiv læsning, hvilket er med til at bekræfte styrken i deres forretningsmodel. 

Investorerne tog rigtig positivt i mod regnskabet og sendte dagen efter regnskabet aktiekursen op med 33%.

Et stærkt regnskab i et svært marked

Tager vi et kig på nøgletalene fra The Trade Desk regnskabet, så var omsætning $491 mio. i fjerde kvartal, hvilket var på niveau med forventningerne fra analytikerne. På EBITDA niveau tjente The Trade Desk $245 mio., hvilket var 6,5 % mere end forventet forud for regnskabet. Nettooverskuddet var $0,38 per aktie, hvilket var $0,02 mere end forventet.

Tabel 1 - Nøgletal for The Trade Desks fjerde kvartal
Nøgletal
Realiseret
Forventet
Beat/Miss

Omsætning

$491 mio.

$491 mio.

In line

EBITDA

$245 mio.

$230 mio.

+ 6,5%

EPS

$0,38

$0,36

+ 5,9%

The Trade Desk har været på en stærk fremmarch, og deres vækst viser ingen tegn på at aftage. Tværtimod er tendensen, at flere og flere annoncører i stigende grad vælger The Trade Desk til at levere deres annoncekampagner.

For hele 2022 blev der brugt næsten $7,8 mia. på The Trade Desk’s platform, hvilket repræsenterer en stigning på 25% i forhold til året før. Det gav en samlet omsætning for året på knap $1,6. mia., som er skabt i et udfordrende makromiljø, der har været særdeles udfordrende for mange adtech virksomheder.

På trods af makrorelaterede udfordringer genererede The Trade Desk et justeret EBITDA resultat på $668 mio. svarende til 42% af omsætningen. Det justerede nettooverskud for hele 2022 var $522 mio. og det frie cash flow knap $465 mio. svarende til 29% af den samlede omsætning.

Kigger vi på finansielle balance, så havde The Trade Desk ved udgangen af året $1,4 mia i kontanter og andre omsætningskativer. Virksomheder er dermed godt polsteret og kan sagtens komme igennem en periode med fortsat udfordrende makroforhold, da de ikke har nævneværdig gæld på deres balance. Derudover genererer de et godt frit cash flow, som kun vil styrke deres finansielle balance yderligere.

På earnings call blev der sagt, at de vil bruge en del af deres finansielle balance til at igangsætte et aktietilbagekøbsprogram på i alt $700 mio.

Lidt konservativ guidance for første kvartal

På earnings call fortalte ledelsen, at de for første kvartal forventer en vækst i omsætningen på $363 mio., hvilket svarer til en vækst på 15% i forhold til første kvartal 2022. Det virker en smule konservativt, hvilket nok er fornuftigt taget de nuværende økonomiske makroforhold i betragtning.

Hos Horizon3 har vi en lang investeringshorisont og kan sagtens leve med kvartaler, som er vanskeligere end andre så længe, der ikke er noget fundamentalt galt med produktet eller forretningsmodellen. Og tager vi de længere briller på, så forventer vi stadig, at The Trade Desk vil have øget både deres top- og bundlinje markant, når vi når udgangen af 2025.

Tager vi afsæt i konsensusestimaterne, så forventer analytikerne, at The Trade Desk i 2025 omsætter for $2,96 mia. og et overskud på $1,91 per aktie. I forhold til det regnskab for 2022, som netop er afsluttet, vil det være en vækst på henholdsvis 87% og 84%.

Vi vil løbende holde øje med, om udviklingen udspiller sig som forventet.

Lidt om konkurrencesituationen

The Trade Desk adskiller sig markant fra konkurrenterne, når man kigger på deres eksekvering.

I anden halvdel af 2022 har de præsteret bedre end størstedelen af spillerne på det digitale annoncemarked. I tredje kvartal havde de en vækst på 31%, mens flere af konkurrenterne oplevede en tilbagegang eller i bedste fald enkeltcifret vækst. Tendensen fortsatte i fjerde kvartal, hvor The Trade Desk voksede med 24%, alt imens de fleste af deres store konkurrenter havde negativ vækst.

Deres CEO, Jeff Green, sagde desuden at han kunne se at de vinder markedsandele. Han tror, at i usikre tider leder markedsførere efter måder at gøre mere med mindre, og at de vil fortsætte med at prioritere en løsning som den, The Trade Desk kan tilbyde dem.

The Trade Desk giver netop markedsførere værktøjer til at måle ROI og værdien af deres annoncer, hvilket gør det til et mere attraktivt alternativ. I en tid med usikkerhed leder markedsførere efter måder at få mest muligt ud af deres annoncebudget. De ønsker at sikre, at hver krone der bruges, leverer et solidt investeringsafkast (ROI). Det er her, The Trade Desk og deres platform kommer ind – og den vinder tydeligvis indpas hos annoncørerne.

Denne holdning deles af en nylig rapport fra Insider Intelligence. Den viser nemlig, at 2022 var det første år på et årti, hvor Facebook og Google ikke længere tegnede sig for mere end halvdelen af det digitale annoncemarked. Dette er en betydelig ændring og en der antyder, at annoncører ser ud over de store tech-giganternes indhegnede reklameplatforme.

En af de vigtigste fordele ved The Trade Desk er deres evne til at give annoncører større gennemsigtighed og kontrol over deres kampagner. Her er de i modsætning til Facebook og Googles mere transparente, hvor man i større grad er begrænset og underlagt platformenes algoritmer og regler.  

Investeringscasen er intakt

Med udgangspunkt i vores investeringsstrategi og investeringshorisont ser vi fortsat investeringscasen i The Trade Desk som værende intakt.

Læs vores investeringscase for The Trade Desk

Vi ser The Trade Desk som værende en førende udbyder af digital annonceteknologi, hvor især connected tv vinder større og større indpas. The Trade Desk outperformer samtidig konkurrenterne, hvilket må siges at fremhæve deres stærke markedsposition.

Udover at have en stærk value propostion til virksomheder, der gerne vil annoncere digitalt, så har The Trade Desk også en stærk og skalérbar forretningsmodel, som er profitabel og i stand til at generere frit cash flow. 

Abonnér på vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke. 

Investeringscases

Vidste du, at man kan læse alle vores investeringscases fra porteføljen?

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev med de seneste nyheder fra de selskaber vi investerer i og markedsnyheder.

Køb Horizon3 Innovation

Køb Horizon3 Innovation via handelsplatformene eller din bank. Nuværende købskurs: 151.5

Bliv medinvestor i vores UCITS fond