Horizon3

The Trade Desk fortsætter med at imponere

The Trade Desk (NASDAQ:TTD) som er en af de førende leverandører af digital reklameteknologi, kom onsdag aften med regnskab for første kvartal. Regnskabet overgik analytikernes konsensusforventninger til både omsætning og indtjening. Virksomheden, hvis omsætning på tolv måneder er steget 21%, fortsætter med at vinde markedsandele i et adtech marked under forandring.

Til trods for det flotte regnskab faldt aktiekursen i går 0,68%, og var på et tidspunkt nede med mere end 6%. For hele året er aktiekursen dog steget med næsten 44%.

Endnu et stærkt regnskab fra The Trade Desk

Vi har nedenfor vist de vigtigste nøgletal for regnskabet:

 

Tabel 1 - Nøgletal for The Trade Desks første kvartal
Nøgletal
Realiseret
Forventet
Beat/Miss

Omsætning

$383 mio.

$364 mio.

+5,1%

EBITDA

$109 mio.

$79,7 mio.

+36,4%

EBIT

- $23,3 mio.

- $46,0 mio.

-

EPS

$0,23

$0,12

+87,9%

Omsætningen endte som nævnt på $383 mio., hvilket repræsenterede en vækst på 21% sammenlignet med samme periode sidste år. Denne vækst var ikke kun imponerende, men den oversteg også virksomhedens egne forventninger. Det har i øvrigt været en klar tendens de seneste kvartaler. Omsætningsvæksten på de 21% var samtidig nok til fortsat at tage markedsandele i et AdTech marked, som lige nu er under kraftig forandring. 

I det første kvartal opnåede The Trade Desk et justeret EBITDA-resultat på $109 mio., hvilket udgjorde 28% af omsætningen og oversteg forventningerne med 36,4%. Deres nettooverskud var $0,23 per aktie, hvilket var en stigning på hele 87,9% i forhold til forventningerne. Dette resultat førte til en rekordhøj frit cash flow på $177 mio. i det pågældende kvartal og næsten $500 mio. i de seneste tolv måneder. Dette beløb er næsten ti gange højere end det, The Trade Desk genererede for kun tre år siden. Det viser at man er dygtige til at tjene penge, hvilket er med til at validere både deres value proposition og forretningsmodel.

The Trade Desk afsluttede første kvartal med en stærk kontantbeholdning og likviditetsposition. Kontanter, likvide beholdninger og kortsigtede investeringer sluttede kvartalet af på $1,3 mia. og uden gæld på balancen.

Kigger vi på forventningerne til andet kvartal, så anslår man at øge omsætningen med 20% i forhold til samme kvartal sidste år til i alt $452 mio.

Connected TV er den store vækstdriver

The Trade Desk’s succes skyldes især deres fokus på Connected TV (CTV), som har været en betydelig driver for deres vækst. CTV er en voksende kanal inden for annoncering, som oplever en større effekt på både TV- og omnichannel-annoncering. I første kvartal var her video den hurtigst voksende kanal for The Trade Desk.

Væksten inden for CTV er ikke kun i USA, men også i EMEA og Asien. Mange kampagner starter nu med CTV-impressioner af høj kvalitet, hvor man samtidig overvåger rækkevidde og frekvens tæt. Disse følges op af mindre dyre annoncer i en omnichannel-kampagne for at flytte brugeren ned af produkttragten og tættere på et potentielt køb.

I de senere år har kunderne krævet større effekt i deres tv-annoncering, hvilket stiller krav til adtech selskaberne og deres platforme. I Horizon3  forventer vi, at flere penge i fremtiden vil blive flytte mod den del af annoncemarkedet, hvor The Trade Desk er positioneret og den førende spiller. Den tendens ses allerede, hvor flere og flere annoncører flytter en større del af deres annoncebudgetter over på The Trade Desk’s innovative og datadrevne platform. 

The Trade Desk satser stort på AI

På earnings call talte CEO Jeff Green meget om AI teknologi og hvordan The Trade Desk arbejder med det. Ifølge ham har AI altid været et strategisk fokusområde – om man betragter sig allerede som ledende inden for AI i sektoren.

The Trade Desk  har en interessant tilgang til reklamekampagner. De tror på, at mennesker er bedst til at skabe hypoteser om, hvordan man kan skabe en følelsesmæssig forbindelse med andre mennesker. På samme tid mener de, at maskiner er gode til at teste disse hypoteser og konstant lære fra nye data.

Allerede i 2018 implementerede The Trade Desk AI i deres platform, og som følge deraf lancerede de et nyt brand kaldet Koa, som er et AI baseret læringsværktøj. Koa giver anbefalinger til kunderne og optimerer deres kampagner. Man kan sammenligne det med et fly, hvor kunderne er piloterne – og Koa er co-pilot.

The Trade Desk er meget forventningsfulde, hvad angår deres position i markedet, når det kommer til AI-teknologi. De modtager på nuværende tidspunkt mere end 10 mio. anmodninger om annoncer hvert sekund, hvilket giver enorme datamængder. I The Trade Desk er man overbeviste om, at deres integritet, datasætsstørrelse og teamet bag vil gøre Koa og generative AI til en lovende del af deres fremtid.

Derudover talte The Trade Desk på onsdagens telekonference også om andre anvendelser af AI i deres forretning. For eksempel i relation til at skrive hurtigere og bedre softwarekoder, ændre måden kunder forstår og bruger data på og mange andre ting.

Investeringscasen i The Trade Desk er styrket

Efter at have gennemgået regnskabet og lyttet til telekonferencen vurderer vi, at fondens investeringscasen i The Trade Desk er styrket. Endnu engang kan vi se, at The Trade Desk vokser hurtigere end markedet samtidig med, at de også formår at generere positivt frit cash flow.

Læs vores investeringscase for The Trade Desk

Vi opfatter The Trade Desk som en af de førende AtTech virksomheder, hvor især Connected TV vinder større og større indpas. At virksomheder eksekverer så relativt stærkt i et marked med kortsigtet modvind, er kun med til at validere den hypotese.

The Trade Desk har ikke kun en stærk value proposition til virksomheder, der ønsker at annoncere digitalt, men også en solid og skalerbar forretningsmodel, der både er yderst profitabel og kan generere frit cash flow. Derudover har de en finansiel balance med mange kontanter og ingen gæld.

Det giver dem mulighed for at investere i innovation og fremtidig vækst. Her bliver anvendelse af AI teknologi især spændende at følge med i.

Tager vi et kig på det totale marked indenfor global annoncering, så estimerer analysebureauet Magna Global, at det er $830 mia. værd i 2023. Man må derfor i den grad sige, at der er grobund for at tage endnu mere af markedet for The Trade Desk. Især hvis man er af den opfattelse, at fremtidens annoncering vil blive transaktioneret digitalt og programmatisk.

Abonnér på vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke. 

Investeringscases

Vidste du, at man kan læse alle vores investeringscases fra porteføljen?

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev med de seneste nyheder fra de selskaber vi investerer i og markedsnyheder.

Køb Horizon3 Innovation

Køb Horizon3 Innovation via handelsplatformene eller din bank. Nuværende købskurs: 163.7

Bliv medinvestor i vores investeringsforening