ServiceNow (NYSE:NOW) kom i går aftes med et stærkt regnskab for tredje kvartal, hvor både omsætning, indtjening såvel som guidance slog analytikernes konsensusforventninger. Investorerne kvitterede i dagens handel med at sende aktien op med 3% og købte på den måde ind i CEO Bill McDermott’s nye positionering af ServiceNow som The AI-workflow company.
Udover gode regnskabsmæssige tal var det også værdifuldt at få valideret, at den forbrugsbaserede forretningsmodel, som de introducerede i forbindelse med lanceringen af deres AI-agenter, er kommet rigtig godt fra start.
Læs vores investeringscase for ServiceNow
De givne oplysninger i dette indlæg er alene ment som en generel service og orientering til fondens medinvestorer. De skal ikke ses som en anbefaling om at købe eller sælge aktier i de omtalte virksomheder. Læs eventuelt vores disclaimer her.
Stærke nøgletal over hele linjen
ServiceNow opgiver på deres earnings calls kun omsætningen fra deres abonnementsforretning, som udgør stort set hele deres omsætning. Den steg i forhold til tredje kvartal sidste år med 21,5% til $3,3 mia. Nettoindtjeningen var $4,82 per aktie og 13% over konsensusforventningen på $4,27.
33,5% af omsætningen blev konverteret til driftsoverskud, mens den frie cash flow margin var 17,5% for kvartalet. De to tal var henholdsvis 250 og 50 basispoint bedre end ledelsens tidligere guidance. De endte kvartalet med $9,7 mia. i kontanter og andre letomsættelige aktiver på balancen.
Endnu ikke fakturerede forpligtelser steg 24% til $24,3 mia., hvoraf de $11,35 forventes at blive faktureret de kommende. At det nøgletal vokser hurtigere end den fakturerede omsætning lover godt for den fremtidige vækst.
Det var en sædvanlig veloplagt Bill McDermott, der som CEO åbnede earnings call. Han var så optimistisk, at han hævdede, at begrebet ‘Magnificent 7’ skulle omdøbes til ‘Super 8’ med ServiceNow som nyt medlem af tech-elitens eksklusive klub.
AI Assist på vej mod milliardomsætning
Et af de vigtige strategiske budskaber på ledelsens earnings call var det momentum, ServiceNow nu oplever med deres AI-suite ‘Now Assist’. Siden maj måned er forbruget af ServiceNow’s AI-agenter vokset 55 gange. Ledelsen forventer, at de i år vil nå en omsætning på over $0,5 mia. fra udbredelsen af disse assistenter, som betales efter forbrug.
I 2026 forventer ServiceNow at nå en omsætning på mindst $1 mia. fra deres AI-agenter.
CEO Bill McDermott nævnte i forbindelse med AI-agenterne, at mange kunder nu skrotter deres egne AI-pilotprojekter for i stedet at købe dem hos ledende softwarefirmaer som ServiceNow. Han fortalte desuden, at de i tredje kvartal havde indgået tolv ‘Now Assist’ aftaler med en kontraktværdi på mere end $1 mio. – og én på mere end $10 mio.
I Horizon3 har det længe været vores forventning, at AI ikke vil disrupte de bedste softwarevirksomheder. Det glæder os at se, at i hvert fald ServiceNow nu har datapunkter, som understøtter den hypotese.
Hæver guidance trods makrousikkerhed
På trods af fortsat usikkerhed omkring det makroøkonomiske klima og budgetterne i den amerikanske offentlige sektor, så hæver ServiceNow deres guidance for fjerde kvartal og hele 2025.
For fjerde kvartal forventes nu en omsætning på $3,42 mia., hvilket i så fald vil svare til en årligt vækst på 20%. Det er deres vurdering, at 30% vil blive konverteret til driftsoverskud.
For hele 2025 forventer ServiceNow at omsætte for $12,8 mia. Driftsmarginen og den frie cash flow margin ventes at lande på 31% og 34%. Det vil være henholdsvis 150 og 250 basispoint højere end deres tidligere guidance.
Disclaimer
Fonden Horizon3 Innovation har ejet aktier i ServiceNow siden 7 marts 2024, hvor positionen blev åbnet til kurs $748,47. Du kan til enhver tid se hele fondens portefølje her.
Da vi ikke kender læsernes økonomi, risikoprofil eller investeringshorisont, skal denne investoropdatering ikke ses som en anbefaling om at købe eller sælge aktier i de nævnte virksomheder. Vi henviser til vores disclaimer her.