- 26. februar 2023
- Posted by: Henrik Karlsen
- Categories: Aktuelle regnskaber, Virksomhederne
Nvidia slår igen analytikernes forventninger
Nvidia (NASDAQ:NVDA), som er førende udbyder af GPU’er, offentliggjorde onsdag aften regnskab for fjerde kvartal. Regnskabet slog analytikernes forventninger til både omsætning, EBIT og nettooverskud per aktie.
Vi har i Horizon3 gennemgået regnskabet og lyttet med på ledelsens earnings call, hvor CEO Jensen Huang kunne fortælle om mange spændende nye tiltag og projekter. Her blev især AI fremhævet og nævnt mange gange og som er en mulighed, hvor Nvidia ser et stort vækstpotentiale. Mere om det senere i skrivet.
Nvidia aktien steg dagen after offentliggørelsen af regnskabet med 14%.
Nøgletal for fjerde kvartal
Vi har i tabel 1 nedenfor vist de vigtigste nøgletal fra Nvidias kvartalsregnskab. Tabellen viser, at omsætningen var $6,05 mia., hvilket var 0,5% højere end konsensusestimaterne. Kigger vi på Nvidias driftsresultatet, så landede det på $2,22 mia., hvilket også overgik analytikernes forventninger. Slutteligt overraskede Nvidia også på bundlinjen, hvor nettoverskuddet endte på $0,88 per aktie. Det var 9,5% mere end konsensusestimaterne.
Tabel 1 - Nøgletal for Nvidia fjerde kvartal
Nøgletal |
Realiseret |
Forventet |
Beat/Miss |
---|---|---|---|
Omsætning |
$6,05 mia. |
$6,02 mia. |
0.5% |
EBIT |
$2,22 mia. |
$2,18 mia. |
+1.8% |
EPS |
0,88 |
0,80 |
+9,5% |
Selv om regnskabet for fjerde kvartal var bedre end forventet, så var det på ledelsens earnings call også tydeligt, at det er ikke alle forretningsområder hos Nvidia, som har medvind lige nu. For nogle af forretningsområderne har man decideret set en tilbagegang i forhold til for tolv måneder siden.
Vi har nedenfor gennemgået Nvidia’s forskellige forretningsområder og belyst, hvilke der har klaret sig godt – og hvor der fortsat er udfordringer.
Datacenter
Tager vi først et kig på datacenter-segmentet, så var omsætningen for fjerde kvartal $3,62 mia. Det var en nedgang på 6% i forhold til kvartalet før, men en stigning på 11% i forhold til året før. Omsætningen for hele regnskabsåret for datacenter-segmentet var $15 mia. Det er en stigning på 41% i forhold til forrige regnskabsår.
Den stærke vækst i omsætningen skyldtes primært store ordrer fra de tre store hyperscalers, der viste stærk sekventiel vækst. I slutningen af året så man dog en lille nedgang, hvilket dog ikke bekymrer Nvidia på den lange bane, da markedet for GPU’er og AI-infrastruktur til datacentre fortsat ser yderst lovende og stærkt ud.
I Horizon3 er vi enige i den betragtning. Vi tror især på, at generative AI-applikationer på sigt vil komme til at hjælpe virksomheder og brancher med at gøre udføre rigtige mange arbejdsopgaver både smartere og hurtigere.
Jensen Huang kunne også løfte sløret for næste fase af Nvidia’s udvikling indenfor datacenter-segmentet, hvor de har en ambition om at hjælpe virksomheder med at gøre AI mere tilgængeligt. De samarbejder allerede målrettet med de store cloud udbydere for at tilbyde Nvidias AI cloud-tjenester, hvis formål er at give virksomheder nem adgang til verdens mest avancerede AI-platforme og samtidig tæt integration med lagring, netværk, sikkerhed og cloudtjenster. Kunderne vil eksempelvis kunne bruge disse AI-services til AI-supercomputere, som kan accelerere arbejdsbelastninger som for eksempel analyse, kunstig intelligens og videnskabelig databehandling.
Gaming
Omsætningen fra Gaming-segmentet var i fjerde kvartal $1,83 mia., hvilket var 46% mindre end samme kvartal sidste år. For hele året lød omsætningen på $9,07 mia. og 27% mindre end året før.
Denne tilbagegang var især drevet af store ændringer indenfor blockchain og mining, som nu ikke længere behøver samme regnekraft til at validere transaktioner, da man har ændret protokollen til proof of stake. Det har påvirket efterspørgselen på gaming GPU’er, som i stor stil til blev brugt til det formål. Derudover har makroforholdene også spillet ind på forbrugerne, hvor mange har udsat opgradering eller køb af ny hardware.
Omsætningen var blandt andet drevet af stærk efterspørgsel efter Nvidia’s nye RTX4090, 4080 og 4070 Ti modeller. Derudover har Nvidia’s GeForce Now online gaming tjeneste fortsat vokseværk, hvor man har udvidet i flere dimensioner. Både i form af flere brugere, spiltitler og ydeevne. Nvidia har nu mere end 25 mio. medlemmer fra flere end 100 lande. Sidste måned lancerede Nvidia også RTX 4080, hvilket kommer til gavn for de brugere, som har købt et medlemskab der leverer høj GPU ydeevne. Disse kan nu streame op til 240 billeder i sekundet og med fuld DLSS 3 via skyen.
Derudover er det også lige kommet frem, at Nvidia har indgået endnu et partnerskab med Microsoft, hvor man er blevet enige om et 10 årigt samarbejde. Her skal Nvidia bringe Microsofts udvalg af Xbox og PC-spil til GeForce Now, som blandt andet inkluderer kendte titler som Minecraft, Halo og Flight Simulator.
Automotive & Embedded
Omsætningen i automotive og embedded segmentet endte for fjerde kvartal på $294 mio., hvilket er en stigning på 135% i forhold til for tolv måneder siden og en stigning på 17% sammenlignet med sidste kvartal. Kigger vi for hele året, så steg omsætningen 60% og endte på $903 mio. Det må siges at være rigtig stærkt.
Nvidia har fornyeligt bekræftet et nyt strategisk partnerskab med virksomheden Foxconn, som skal hjælpe dem med at udvikle deres automatiserede og autonome automotive-platforme, som er baseret på Nvidias DRIVE Orion og DRIVE Hyperion teknologi.
Derudefter oplever Nvidia også, at efterspørgslen efter intelligente robotter er stigende, da flere brancher tager automation til sig for at tackle udfordringer med forsyningskæden og arbejdskraftmangel. Ifølge ABI Research vil det installerede antal industrielle og kommercielle robotter vokse 6-7 gange frem mod 2030 til omkring 20 mio. installationer.
Udvikling, validering og implementering af disse nye AI-baserede robotter kræver simuleringsteknologi, der placerer dem i realistiske scenarier. Her kommer Nvidia også på banen med Isaac Sim, som tilbyder en lang række simuleringsteknologier. IssaC Sim er samtidig blevet gjort tilgængeligt via skyen, som gør det nemmere og mere smidigt for dem, der arbejder med robotprojekter.
Professionel visualisering
Tager vi et kig på forretningssegmentet professionel visualisering, så lød omsætningen for fjerde kvartal på $226 mio. Det er et fald på 65% i forhold til samme periode sidste år. For hele året lød omsætningen på $1,54 mia. og 27% mindre end året før. CEO Jensen Huang påpegede på earnings call, at faldet i omsætningen skyldes kanalkorrektion, som man forventer vil ende i første halvdel af året.
Interessen for Nvidia’s Omniverse ser også ud til at fortsætte, hvor man har set en stigning med næsten 300.000 downloads hidtil og 185 forbindelser til tredjepartsdesignapplikationer. Den seneste frigivne Omniverse har en række funktioner og forbedringer som for eksempel understøttelse af 4K, realtids-path tracing, Omniverse Search for AI-drevet søgning i store untaggede 3D-databaser og Omniverse cloud-containere til AWS.
Investeringscasen er intakt
I Horizon3 ser vi en stor accept og adoption af Nvidias GPU’er fra de store hyperscalers, som nærmest er blevet standarden for at øge arbejdsbelastninger indenfor analyse, kunstig intelligens, videnskabelig databehandling, LLM etc. Samtidig begynder flere og flere virksomheder benytte disse tjenester via public clouds, hvilket også er med til at øge efterspørgslen. På earnings call nævner CEO Jensen Huang også flere gange, at AI-adoptionen fortsat er på et meget tidligt stadie – og at den forventligt vil vokse markant over de kommende mange år.
Vi forventer derudover, at gaming vil normalisere sig i takt med forbedrede makroøkonomiske forhold. Derudover ser vi et enormt potentiale i autonome køretøjer, hvor Nvidia har store investeringer. Vi mener, at Nvidia er i en førende position i dette felt og allerede opnår store fordele ved at indgå strategiske partnerskaber med mange af bilproducenterne.
Det er også værd at bemærke, at Nvidia er en virksomhed, der bruger store summer på forskning og udvikling. I 2022 brugte de ca. 20% af deres nettoomsætning på R&D, hvilket viser, at virksomheden forsøger at være på forkant med innovationskurven.
I Horizon3 mener vi, at vores investeringscase i Nvidia fortsat er intakt. Regnskabet var tilfredsstillende og slog også analytikernes forventninger. Derudover skal regnskabet også ses i lyset af, at makroforholdene har været udfordrende inden for flere af Nvidia’s forretningsområder.
Fremtidsudsigterne for Nvidia er fortsat yderste interessant og bestemt en aktie, vi forventer os meget af på lang sigt. Du kan læse mere om vores investeringscase for Nvidia nedenfor.
Læs vores investeringscase for Nvidia.
Da vi ikke kender læsernes risikoprofil, økonomi og investeringshorisont, skal vores dækning af Nvidia regnskabet ikke betragtes som rådgivning.
Abonnér på vores nyhedsbrev
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke.
Modtag vores nyhedsbrev med de seneste nyheder fra de selskaber vi investerer i og markedsnyheder.
Køb Horizon3 Innovation via handelsplatformene eller din bank. Nuværende købskurs: 188.5