Horizon3

Tre højdepunkter fra Tesla Investor Day

Tesla (NASDAQ:TSLA) holdte onsdag aften dansk tid deres Investor Day, som af mange var set hen til med store forventninger. Ikke mindst i relation til nye bildesign. Her havde mange forventet, at Tesla ville offentliggøre et konkret design for en ny, lille og frem for alt billig bil, der kan konkurrere i den nedre del af bilmarkedet.

Bortset fra enkelte billeder, hvor man under et tæppe kunne ane, at der arbejdes på nye bildesigns, så var der på Tesla Investor Day ikke noget konkret nyt. Det skuffede de kortsigtede investorer, som i dag sendte Tesla’s aktiekurs ned med næsten 6%.

I Horison3 mener vi, at vi på Tesla Investor Day fik bekræftet vores langsigtede investeringscase for Tesla, hvilket vi ganske kort har skrevet mere om herunder. 

Tesla fastholder deres langsigtede ambitioner

I fonden er vi langsigtede investorer og ønsker at være medejere af verdens mest innovative vækstvirksomheder. Virksomheder der samtidig har strukturel medvind, positivt cash flow, solide finansielle balancer – og hvor også ledelsen har hånden på kogepladen. Det er vores vurdering, at ikke mange virksomheder på kloden lever bedre op til disse investeringskriterier end Tesla.

Elon Musk bekræftede påTesla Investor Day, at de fastholder deres ambition om at producere og sælge 20 mio. biler senest i 2030. Det er omkring det dobbelte antal af, hvad en virksomhed som Toyota solgte i 2022. Det er et meget ambitiøst mål, som Tesla har sat sig og som kræver, at de øger antallet af producerede biler med knap 50% årligt frem til 2030.

Tesla har fra deres start og frem til i dag solgt 4 mio. biler. Det tog ti år at sælge den første million biler, mens den fjerde kun tog syv måneder. I figur 1 nedenfor har vi vist, hvor lang tid det har taget at sælge hver million  biler.

Figur 1 - Antal måneder til næste million solgte Tesla biler

Det går stærkt for Tesla, hvilket det helt tydeligt også skal, hvis de skal indfri deres egne forventninger om at producere og sælge 20 mio. biler i 2030. Det er derfor vigtigt for Tesla, at de kan fortsætte med at skalere deres produktion samtidig med, at de har de helt rigtige produkter i deres showrooms. 

Vi tror, der er en god sandsynlighed for, at de vil lykkes.

Tesla vil genopfinde masseproduktionen

På Tesla Investor Day blev det fortalt, at Tesla er i gang med at genopfinde masseproduktionen, som stort set foregår på samme måde, som Henry Ford tænkte det i 1922. Vi synes, det siger rigtig meget om Tesla’s innovationskraft, at de vil innovere et område, hvor de allerede er de suverænt stærkeste.

Tyske Volkswagen var i 2022 den største bilproducent i verden. I fjerde kvartal 2022 var deres omsætningen i runde tal tre gange højere end Tesla’s. Men kigger vi effektiviteten, hvorved bilerne produceres, så er Tesla langt foran, hvilket fremgår af data i figur 2 herunder.

Figur 2 - Omsætning og overskud for fjerde kvartal 2022 i mia. $

Tallene i figur 2 viser, at selv om Volkswagen i fjerde kvartal omsatte for tre gange mere end Tesla, så tjente Tesla med et overskud på $3,72 mia. næsten dobbelt så mange penge som deres tyske konkurrent, som havde en indtjening på $2,08 mia. Overskudsgraden for Tesla var 15% og knap 3% for Volkswagen.

Japanske Toyota, som af mange bliver anset som verdensmestre i lean manufacturing, havde for fjerde kvartal en overskudsgrad på 7,5% – præcis det halve af Tesla.

Nu vil Tesla flytte grænsen for effektiv bilproduktion endnu engang. Konkret vil man ændre den gamle tankegang om serieproduktion og i stedet gøre det muligt for robotter at arbejde parallelt på den samme bil. På Tesla Investor Day fortalte Lars Moravy, som er vice president for vehicle engineering, at den nye produktionsmetode potentielt kan reducere produktionsomkostninger op til 50%.

Om det lykkes, vil kun fremtiden vise – men ambitionen og mindsettet begejstrer os.

Tesla vil eliminere fossile brændstoffer i transportsektoren

På Tesla Investor Day fortalte Elon Musk, at han ønsker helt at eliminere fossile brændstoffer i transportsektoren.Efter Elon Musk’s egen vurdering vil det koste $10.000 mia. at gennemføre den nødvendige omstilling af infrastrukturen. Gevinsten til kloden vil være en global reduktion af fossile brændstoffer på hele 35%.

Selv investerer Tesla massivt i udruldning af vedvarende energi, hvilket også er en af hovedgrundene til, at de på det seneste har reduceret prisen på deres biler. Det vil nemlig giver flere forbrugere mulighed for at købe bilerne samtidig med, at Tesla kan tjene penge til at investere yderligere i grøn omstilling.

En del af disse investeringer vil blandt andet gå til solcelleparker, hvor deres langsigtede ambition er at dække et areal svarende til 25 gange Danmarks størrelse med solceller. 

Det lyder som en utrolig ambitiøs plan at reducere de fossile brændstoffer med 35%, som vi i skrivende stund ikke har noget holdning til, om er muligt eller ej. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag én gang om ugen vores analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder.

Investeringscases

Vidste du, at man kan læse alle vores investeringscases fra porteføljen?

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev med de seneste nyheder fra de selskaber vi investerer i og markedsnyheder.

Køb Horizon3 Innovation

Køb Horizon3 Innovation via handelsplatformene eller din bank. Nuværende købskurs: 172.5

Bliv medinvestor i vores fond