Horizon3

Stærkt Snowflake regnskab sender softwareaktier i vejret

Onsdag aften præsenterede Snowflake (NYSE:SNOW), som står bag en markedsledende og cloudbaseret dataplatform, regnskab for tredje kvartal. Regnskabet faldt så meget i investorernes smag, at de mandag til fredag sendte Snowflake aktien op med næsten 33%. 

Der var efter vores vurdering to årsager til ugens store kursstigning for Snowflake aktien. Den første årsag var selve regnskabet, som både viste en bedre end forventet omsætning og indtjening end forventet. Dernæst var udmeldingerne på ledelsens earnings call om især AI positive og med til at styrke investorernes tro på, at AI bliver en strukturel medvind for Snowflake.

Investorernes stigende tro på, at AI vil give medvind til markedsledende softwarevirksomheder, fik også andre softwareaktier i vores portefølje til at stige. Det sendte i indeværende uge kursen på fondens investeringsbeviser op med 7,34%, inden den fredag lukkede i kurs 196,85.

Da vi ikke kender læsernes økonomi, investeringshorisont eller risikoprofil, skal vores perspektiv på Snowflake aktien ikke betragtes som en anbefaling til andre om hverken at købe eller sælger aktien.

Produktomsætningen er steget 29%

Det vigtigste omsætningstal for Snowflake er deres produktomsætning, som udgør næsten 96% af den totale omsætning. Som vist i figur 1 herunder er den siden tredje kvartal sidste år steget med 29% til $900,3 mio. Kvartal til kvartal er det en vækst på 8,6%, hvilket er en accelerering i forhold til udviklingen fra første til andet kvartal i år. Der var væksten kun 5%.

Figur 1 - Udviklingen i Snowflake's omsætning
Horizon3 ejer aktier i Snowflake.

Bruttomarginen for tredje kvartal var 66,8%, hvilket er på samme høje niveau som i det forrige kvartal. Det er med til at validere vores hypotese om, at Snowflake med deres markedsledende platform og stigende netværkseffekter har en fortsat høj voldgrav. 

Samme historie fortæller deres høje net retention rate på 127%. For de læsere der ikke er bekendt med det nøgletal, så fortæller det, at de eksisterende kunder på tolv måneder har øget deres forbrug på Snowflake platformen med 27%. Dermed er antallet af kunder, som bruger mere end $1 mio. årligt hos Snowflake vokset til 542 kunder. Det er en stigning på 24% i forhold til samme kvartal sidste år.

Skifter vi fokus fra produktet til forretningsmodellen, så var nettoindtjeningen $0,20 per aktie. Det var 32% højere end analytikernes konsensusforventning på $0,15 per aktie. Disse tal er før aktiebaseret aflønning, som i tredje kvartal udgjorde $204,1 mio.

Det frie cash flow var $88,3 mio. svarende 9% af omsætningen. Grundet investeringer i AI og anden anden innovation var det 21% lavere end i samme kvartal sidste år. En af styrkerne ved Snowflake’s forretningsmodel er, at cirka 80% af deres omsætning betales forud ét år ad gangen. 

AI begynder at give medvind til Snowflake

I investorkredse har der gennem lang tid været en hypotese om, at virksomhedernes egne AI modeller vil disrupte softwaresektoren. Det har ikke været vores opfattelse. Vi tror derimod, at AI vil hjælpe de bedste og mest innovative softwarevirksomheder til at udvikle endnu bedre software mere effektivt.

På onsdagens earnings call var vi derfor glade for at høre CEO Sridhar Ramaswamy mange positive udtagelser om netop AI. Blandt andet fortalte han, at Snowflake i tredje kvartal alene har lanceret ligeså mange vigtige produktfunktioner som hele sidste år. I figur 2 har vi vist, at det er sket samtidig med, at investeringerne i R&D kune er vokset 30,3% siden samme kvartal sidste år.

Figur 2 - Udviklingen i Snowflake's R&D omkostninger
Horizon3 betragter Snowflake som en innovativ og markedsledende SaaS virksomheder.

Ser vi på adoptionen af de nye AI drevne produktlanceringer, så har eksempelvis Snowflake Cortex AI allerede flere end 1.000 user cases og bruges af flere end 3.200 kunder.

Generelt fortæller CEO Sridhar Ramaswamy, at Snowflake er positioneret som den mest foretrukne platform, der kan hjælpe kunder med at handle hurtigere og mere præcist på dataindsigter. Nu er de også nået et vigtigt stykke af vejen med at blive en brugervenlig AI-platform, som kan hjælpe kunderne med at gøre det billigere og mere effektivt.

Vi vil på de kommende earnings call lytte nøje efter, hvordan AI delen af forretningen udvikler sig. Og hvordan det omsættes til vækst og indtjening.

Også pæne stigninger til andre softwareaktier

Den måske tilbagevendende tro på, at AI bliver en medvind og ikke en modvind for de bedste virksomheder i softwaresektoren, gav i indeværende pæne stigninger til flere af fondens softwareaktier. 

I alt steg otte af fondens softwareaktier med mere end 10% mandag til fredag. Den højeste stigning gik til Snowflake med et afkast på 32,93%. Men med et afkast på 22,79% og 18,85% var der også store kursstigninger til investorerne i Datadog (NASDAQ:DDOG) og MongoDB (NASDAQ:MDB).

Derudover steg også Confluent (NASDAQ:CFLT), Cloudflare (NYSE:NET) og UiPath (NYSE:PATH) mere end 15%. Dermed bidrog fondens softwareaktier væsentligt til ugens afkast på 7,34%.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og modtag løbende nyt om fonden samt analyser og perspektiver på vores investeringsunivers.

Risici

Alle investeringer indebærer risici. Læs mere om fondens væsentligste her.

Disclaimer

Artiklen er generel investor-information og ikke investeringsanbefalinger.

Fonden

Læs mere om fonden Horizon3 Innovation og hvordan du bliver medinvestor.

Læs mere om fonden Horizon3 Innovation