- 28. april 2025
- Posted by: Henrik Karlsen
- Category: Virksomhederne

Fonden har solgt resten af sine Tesla aktier
Vi har i løbet årets første måneder reduceret fondens beholdning af Tesla (NASDAQ:TSLA) aktier. Fredag tog vi en beslutning om at sælge de sidste efter en uge, hvor kursen i kølvandet på et skuffende kvartalsregnskab er steget næsten 25%.
Vores beslutning om at sælge Tesla aktien skyldes, at virksomheden ikke længere lever op til fondens investeringskriterier for vækst i hverken omsætning eller frit cash flow. Derudover er vi efter tirsdagens earnings call heller ikke overbeviste om, hvor CEO Elon Musk har sit fokus.
Det er heller ikke uvæsentlig for os, at Tesla aktien handler til en prissætning på 133 gange de kommende tolv måneders forventede nettoindtjening. For en virksomhed med negativ omsætnings- og indtjeningsvækst er det ikke attraktivt for os.
I fonden har vi ejet Tesla aktien siden 14. februar 2023 og frem til fredag, hvor vi solgte de sidste aktier. Med salget realiserer fonden en samlet gevinst på knap 40% i forhold til den gennemsnitlige købspris.
Bilsalget er faldet 22% på tolv måneder
Starter vi med omsætningen, så er den siden første kvartal sidste år faldet fra $21,3 mia. til $19,3 mia. svarende til en negativ vækst på 9%. Det var 9% under analytikernes konsensusestimat, som havde forventet nulvækst. Forholder vi os kun til bilforretningen, så er omsætningen som vist i figur 1 herunder faldet fra $16,46 mia. til $12,93 mia. svarende til en negativ vækst på 22%.
Figur 1 - Omsætningen i Tesla's bilforretning

Figur 1 viser også, at omsætningsvæksten i bilforretningen har været aftagende i tre år og at den i fire af de seneste fem kvartaler har været negativ. At energiforretningen vokser 67% på tolv måneder hjælper kun lidt på det samlede regnestykke, som for første kvartal viser en samlet negativ omsætningsvækst på 9%.
Væksten stort set neutral over tre år
Forholder vi os til Tesla’s samlede omsætning, så er den fra første kvartal 2022 til første kvartal i år vokset fra $18,76 mia. til $19,34 mia. svarende til en gennemsnitlig årlig vækst på kun 1%. Det er til trods for, at energiforretningen i gennemsnit er vokset 64% årligt.
Indtjeningsmarginere er i samme periode også faldet markant. Eksempelvis var overskudsgraden på driften i tredje kvartal 2022 på mere end 17%. I første kvartal i år var den faldet til 2,5%. Bruttomarginen er i samme periode faldet fra 25% til 16%, mens deres frie cash flow er faldet til kun lidt mere end 3% af omsætningen. Det var tidligere på 17%.
Det faldende marginer betød, at nettoindtjeningen i første kvartal faldt til $0,27 per aktie, hvilket er næsten 35% under analytikernes konsensusestimat.
Tesla ledelsen har gennem efterhånden mange kvartaler sagt, at der i en transformationsfase. Det er vi for så vidt ikke uenige i, men for nu forholder vi os afventende for at se, hvordan de lykkes med den.
Robotaxi og robotter er stadig interessante
På tirsdagens earnings call blev der talt meget om optionaliteterne fra Robotaxi, Optimus robotter og mere prisbillige modeller, som snart ventes at ramme af markedet. De nye modeller lyder dog til at blive billigere varianter af model Y og 3 og ikke helt nye modeller, som vil overraske markedet.
Det kan der være mange årsager til. Blandt andet i relation til ikke at skulle ændre for meget ved eksisterende produktionslinjer. Men ‘wuav effekt’ er ikke en af dem.
Ledelsen nævnte på earnings call, at de stadig forventer at lancere Robotaxi i Austin i løbet af juni måned. I første omgang med 10 til 20 biler, som så efterhånden vil blive skaleret i antal og udbredt til andre byer. Det finder vi stadig interessant. Men vi mener også, at meget af den værdi er regnet ind i den nuværende P/E multipel på 133 gange de næste tolv måneder forventede nettoindtjening.
Det samme gælder for Optimus robotterne, som Elon Musk mener kan nå en produktion på en million året i 2029 eller senest i 2030. Fakta er dog, at de lige nu stadig er i udviklingsfasen. Det er også fakta, at Elon Musk tidligere har udtalt, at det er 100 til 1.000 gange mere komplekst at udvikle en kommerciel duelig Optimus robot end det har været at udvikle Robotaxi.
Lykkes Tesla med Robotaxi og Optimus robotter i stor skala kan vi ikke afvise, at Tesla igen bliver en investérbar virksomhed for os. Og med et likviditetsberedskab på $37 mia. har Tesla økonomien til at investere i radikal innovation – og se projekterne til ende.
Stadig tvivl om det fremtidige fokus
Elon Musk brugte de første fem minutter af tirsdagens earnings call på at tale om DOGE, som er det omfattende program, der skal giveomfattende besparelser i den offentlige sektor i USA. Han nævnte også, at hans rolle i DOGE har skabt en personlig modstand mod ham selv – og også gjort skade på Tesla brandet.
Selv om han understregede vigtigheden af DOGE, fortalte han også, at han vil skære ned på den tid, han personligt bruger på det. I fremtiden planlægger han “kun” at bruge én til to dage om ugen på DOGE.
Det mener vi i fonden ikke er en nedtrapning men en prioritering af DOGE. Der spiller det også ind, at han udover DOGE og Tesla jo også har vigtige roller hos SpaceX, Neuralink, The Boring Company og ikke mindst med integrationen mellem xAI og det tidligere Twitter.
Vi mener derfor, det er sandsynligt, at han også i fremtiden vil bruge en større del af sin personlige tid på DOGE end på at føre Tesla ind i sin næste vækstfase.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og modtag løbende nyt om fonden samt analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke.