Horizon3 har købt aktier i brasilianske Nubank
- 5. juni 2022
- Posted by: Henrik Karlsen
- Category: Aktuelle regnskaber

Hos Horizon3 har vi gennem lang tid fulgt Nubank (NYSE:NU), som er en moderne neobank med hovedsæde i den brasilianske storby Sao Paolo. Banken blev grundlagt i 2013 af David Vélez, som stadig er CEO i banken. David ejer i dag aktier for knapt $7 millioner i banken. At beløbet ikke er større skyldes, at han har doneret 99% af sin formue til velgørenhed. Vi mener derfor, at hans skin-in-the-game stadig er intakt. Det samme er tilfældet for co-founder Christina Helena Junqueira, som ejer aktier for $570 millioner. Vi har startet en mindre position i banken til kurs $4,07, som ved lukketid fredag var oppe med 10,57%.
Nubank er markedsleder i Latinamerika
Af kurven nedenfor kan man se, at det først var efter fire år, at væksten i antal kunder for alvor accelererede, hvilket giver forhåbninger om, at Nubank også vil opnår en stor penetrering i Mexico og Columbia.
Antal millioner kunder
Kigger vi på aktiviteten i bankens voksende kundeportefølje, så ser vi, at omsætningen på bare tolv måneder er en steget fra $246 millioner til $877 millioner i første kvartal 2022. Det er stigning på 226%. Det er to ting, der driver væksten. Den første er den fortsatte vækst i antallet af kunder, som på et år er vokset med 61%. Den anden og ligeså vigtige ting er, at den gennemsnitlige omsætning i samme periode er vokset 63% fra $3,5 til $6,7 per kunde. Personer, der har været kunde i mere end fem år, indbringer omkring $10 i omsætning. Det lover godt for den fortsatte vækst i omsætningen og det kommende overskud på bundlinjen. Nubank forventes at lave sit første overskud i år.
Stærk value proposition og forretningsmodel
Nubank er grundlagt med et stærkt kunde- og brugerfokus for øje, hvor alt i bund og grund handler om at løse kundernes jobs-to-be-done. Det er de i stor udstrækning lykkedes med, hvilket kan ses på bankens NPS score, som ligger på over 90. Det betyder kort fortalt, at Nubank har loyale kunder, der køber flere ydelser og ofte anbefaler den til andre. Kunderne er med til at styrke bankens brand gennem word-of-mouth, hvilket er med til at drive den profitable vækst.
I et interviews med professor Ranjay Gulati fra Harvard Business School fortæller Nubank’s CEO David Vélez om bankens kundefokus, og hvordan det har været med til at styrke den virale markedsføring. Interviewet, som er på engelsk og som er lidt mere end en time langt, giver i det hele taget et godt indblik i bankens kultur og måde at gribe tingene an på.
Udover det stærke kundefokus og den virale markedsføringsmaskine taler David Vélez også om deres forretningsmodel, som er 100% digital. Udover at det har hjulpet dem til at bygge et bud på fremtidens bank, så har det også givet dem en langt mere skalérbar og omkostningseffektiv forretningsmodel sammenlignet med de traditionelle banker i regionen. På det seneste earnings call fortalte David Vélez, at Nubank kan servicere en kunde til 85% lavere omkostninger end traditionelle banker.
Der er mange ting, der gør os optimistiske i forhold til Nubank. Vi har herunder opsummeret de primære årsager i en kort bull case.
Bull case for Nubank
- Strukturel megatrend
Nubank er hjulpet af stærke strukturelle megatrends, som kan hjælpe dem til at vokse mange år frem. - Markedsleder i Latinamerika
Med 60 millioner kunder er Nubank blevet den største og hurtigstvoksende neobank i Latinamerika. - Høj kundetilfredshed
Med en NPS score på over 90 er kunderne svære for andre at stjæle og i stedet med til at markedsføre Nubank.
- Stærk forretningsmodel
Nubank har en enorm omkostningseffektiv og skalérbar forretningsmodel i forhold til etablerede banker. - Mange optionaliteter
Der er stadig mange uudnyttede jobs-to-be-done, som Nubank kan hjælpe deres kunder med at løse. - Solid balance
Nubank har en solid balance med meget begrænset gæld. Det vil give muligheder, de kan udnytte bedre end andre.
Udover ovennævnte virker det til, at Nubank med David Vélez i spidsen har et stærkt ledelsesteam med fokus på de rigtige ting. Vi skriver bevidst “virker til”, da Nubank er en ny investering for os. Det betyder også, at vi af gode grunde endnu ikke har så godt et kendskab til ledelsen, som vi har om to til tre år.
Værdisætning ser fair ud for den langsigtede investor
Nubank forventes at lave sit første overskud i 2022. Konsensus blandt de 17 analytikere, der dækker aktien er, at det vil ende på $0,02 per aktie. Det giver en p/e værdi på 225, hvilket ser ekstremt dyrt ud. Der er dog grund til at tro, at p/e værdien vil blive reduceret betragteligt, når vi kigger bare to år frem, hvilket vi har illustreret i grafen herunder. I 2024 forventes p/e værdien at være på blot 17,3, hvis man tager afsæt i fredagens lukkekurs. Det, synes vi, hos Horizon3 er fair for en virksomhed, som stadig er på de tidlige stadier af sin forhåbentligt lange vækstrejse.
Forventet p/e værdi for Nubank
For god ordens skyld skal det siges, at denne artikel ikke er en anbefaling til hverken at købe eller sælge aktier i Nubank, da sådanne beslutninger afhænger af læserens individuelle økonomi, risikoprofil og investeringshorisont.
Abonnér på vores markedskommentarer
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev i dag og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke.