Fintech-virksomheden Adyen overgår forventningerne i tredje kvartal

Adyen nåede i tredje kvartal en omsætning på €598 mio., hvilket var 20% højere end året før. Især har den hollandske virksomhed medvind i platforms-segmentet.

Den hollandske fintech-virksomhed Adyen (AMS:ADYEN) udsendte tidligt i morges en opdatering på, hvordan tredje kvartal er gået rent omsætningsmæssigt. Der er således ikke tale om et fuldt regnskab, da Adyen som en af de få virksomheder kun afholder earnings call hvert halve år.

Opdateringen viste dog, at omsætningen var bedre end forventet trods valutamodvind fra den faldende amerikanske dollar. Samtidig bekræftede ledelsen de langsigtede målsætninger, hvilket fik aktiekursen til at stige mere end 7% fra morgenen.

Opdateringen har således givet fornyet tillid til investeringscasen for Adyen, hvilket validerer vores beslutning om at øge vores investering i Adyen, som vi foretog efter det kraftige kursfald oven på første halvårs regnskab.

Læs vores investeringscase for Adyen

De givne oplysninger i dette indlæg er alene ment som en generel service og orientering til fondens medinvestorer. De skal ikke ses som en anbefaling om at købe eller sælge aktier i de omtalte virksomheder. Læs eventuelt vores disclaimer her.

Vækst på 20% trods valutamodvind

Adyen havde i tredje kvartal en omsætning på €598 mio., hvilket var 20% mere end i samme kvartal sidste år. Justeres der for valutaudsving ville væksten have været på 23%. Analytikerne havde forventet en omsætning på €588 mio. Væksten er primært kommet fra eksisterende kunder, som bruger flere af Adyens produkter og services.

Det viser styrken i både deres value proposition og forretningsmodel. 

Morgenens opdatering fra Adyen indeholdt ingen konkrete oplysninger om indtjeningen i tredje kvartal. Vi kan dog se, at det er de mest profitable segmenter, der i tredje kvartal har haft den højeste omsætningsvækst.

Kraftig vækst i nøglesegmenter

Adyen har inddelt sin forretning i tre strategiske nøglesegmenter. Og glædeligvis viste tallene for tredje kvartal, at væksten var størst i de mest profitable segmenter. De tre segmenter er:

  • Digital: Rene onlinebetalinger fra virksomheder som Netflix og Spotify, som ikke har fysiske butikker.
  • Unified Commerce: Kunder som H&M og Nike, som har betalinger på tværs af online, mobil og fysiske butikker.
  • Platforms: Kunder som eBay og Shopify, der bygger egne systemer oven på Adyens betalingsinfrastruktur.

To segmenter skilte sig positivt ud i tredje kvartal, og det var Unified Commerce og Platforms. Unified Commerce  voksede  32% i både omsætning og volumen. Det er et klart bevis på, at Adyen vinder indpas hos store detailkæder og globale brands, som ønsker én samlet løsning til alle betalingskanaler.

Platforms-segmentet steg 50% i omsætning. Antallet af kunder med over €1 mia. i årligt betalingsvolumen steg fra 25 til 31, og der er nu over 200.000 platformbaserede virksomheder, som bruger Adyens løsninger. Det bekræfter, at Adyens strategi med at bygge betalingsprodukter direkte ind i kundernes egne platforme – også kaldet  embedded finance – virker.

Digital er med en omsætning i tredje kvartal på €335 mio. det største segment for Adyen. Her steg omsætningen i forhold til samme kvartal sidste år med 10%.

Midlertidigt volumenpres forklares

Et hår i suppen i opdateringen for tredje kvartal var, at Adyen kun havde en vækst på 8% i den samlede betalingsvolumen på €347 mia. Det skyldes primært én stor kunde, som i kvartalet reducerede sin betalingsvolumen markant. Der er dog tale om en kunde, som Adyen har haft en meget lav indtjeningsmargin på, hvorfor det kun havde en lille indflydelse på omsætningen.

Ser man bort fra denne enkeltkunde, ville væksten i betalingsvolumen have ligget på 19% i tredje kvartal.

Ledelsen bekræfter langsigtede mål

Ledelsen gentog i morgenens opdatering, at de forventer en omsætningsvækst i 2026 på mellem 20 og 25%, og at EBITDA-marginen skal over 50% igen. I 2024 lå den på 47,4%.

Det er analytikernes konsensusforventning, at Adyen vil øge deres omsætning fra €2 mia. i 2024 til €3,56 mia. i 2027. Det vil svare til en gennemsnitlig årlig vækst på 20% og et godt niveau over fondens ønskede minimumsgrænse på 15%. I samme periode forventer de samme analytikere, at nettoindtjeningen vil vokse fra €29,59 per aktie i 2024 til €52,72 i 2027.

Disclaimer

Fonden Horizon3 Innovation har ejet aktier i Adyen siden 11. marts 2025. Du kan til enhver tid se hele fondens portefølje her.

Da vi ikke kender læsernes økonomi, risikoprofil eller investeringshorisont, skal denne investoropdatering ikke ses som en anbefaling om at købe eller sælge aktier i de nævnte virksomheder. Vi henviser til vores disclaimer her.

Nyheder fra virksomhederne

Læs seneste nyheder hvor vi dækker regnskaberne og de vigtigste annonceringer fra vores investeringsunivers.

AMD ser mulighed for tredobling af overskud

AMD ser mulighed for femdobling af overskud

Manday fastholder momentum hos store kunder

Monday.com fastholder momentum hos store kunder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag vores ugentlige nyhedsbrev og hold dig opdateret på fonden og vores investeringsunivers. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Vi værner om dine data i vores privatlivspolitik.

Eyebrow Label

Bliv erhvervspartner

Gør en forskel for unge mænd på kanten – og styrk samtidig jeres brand og medarbejderengagement.

Udfold jeres CSR- eller DEIB-strategi i et værdiskabende samarbejde med Mind Your Own Business Erhverv. Vi står for hele forløbet og matcher jer med de rigtige unge, så I kan skabe lokal impact uden at skulle starte fra bunden.

Det er nemt at gå til – og svært ikke at gå op i.

Nyheder

Seneste indlæg

Autem ducimus ipsum dolorum quas est consequatur molestias molestias iste ipsum dolor rerum nihil rerum quasi dolore nam.