Horizon3

Spotify logo

Investeringscase for Spotify aktien

Spotify (NYSE:SPOT) blev grundlagt i 2006 af svenskerne Daniel Ek og Martin Lorentzon. Siden har Spotify udviklet sig til at være verdens førende musikstreamingtjeneste med flere end 600 månedlige aktive brugere. Udover at have revolutioneret måden, hvorpå mennesker lytter til musik, så har Spotify også voksende markedspositioner inden for podcasts og lydbøger.

Spotify tilbyder både sine brugere et betalt abonnement og en gratis løsning, som i stedet finansieres af annoncer. Betalte abonnementer udgør langt størstedelen af virksomhedens omsætning.

Udover et enormt udvalg af musik, podcasts og lydbøger, så er Spotify’s avancerede algoritmer en stor konkurrencefordel. Ved at analysere data om brugeres lyttevaner og præferencer kan Spotify tilbyde skræddersyede anbefalinger og personlige playlister, såsom Discover Weekly og Release Radar. Det er med til at forbedre brugeroplevelsen og bygge en voldgrav, som holder brugerne hos Spotify.

Spotify har også etableret stærke strategiske partnerskaber og integrationer til andre tjenester og enheder. For eksempel kan brugere integrere Spotify med intelligente højtalere som Amazon Echo og Google Home, ligesom der er partnerskaber med flere bilmærker, spillekonsoller og producenter fitnessudstyr. Disse  gør det muligt for brugerne at lytte til deres musik hvor som helst og når som helst, hvilket øger bekvemmeligheden og brugeroplevelsen.

I fonden Horizon3 Innovation investerede vi første gang i Spotify aktien 22. april 2024, hvor de første aktier blev købt til kurs $280,97.

Da vi ikke kender læsernes økonomi, risikoprofil og investeringshorisont, skal vores disposition ikke ses som en anbefaling til andre om hverken at købe eller sælge Spotify aktien.

Investeringscase for Spotify aktien

Herunder har vi kort beskrevet, hvor vi har valgt at investere i Spotify aktien. Dette skal ikke betragtes som en anbefaling til andre om at gøre det samme.

Sticky service

Musik er en "sticky" service, som kun de færreste vil undvære. De personificerende algoritmer fra Spotify er med til at forstærke servicens "stickiness".

Førende markedsposition

Med flere end 600 månedlige brugere er Spotify den absolut førende musiktjeneste i verden. Det er vigtigt i et marked, hvor skala er vigtigt.

Forretningsmodellen

Digitale platforme er både profitable og skalérbare forretningsmodeller. Vi tror, at Spotify har nået en skala, som snart vil resultere i øget nettoindtjening.

Fint vækstpotentiale

Selv Spotify ikke længere er i en fase med hypervækst, så tror vi, at vi stadig de vil øge omsætningen med tocifrede vækstrater i den kommende tre til fem år.

Sundt cash flow

Vi tror, at en større og større del af Spotify's omsætning i de kommende tre til fem år vil blive konverteret til overskud og positivt frit cash flow.

Skin-in-the game

De to stiftere Daniel Ek og Martin Lorentzon ejer stadig begge mere end 10% af aktierne i Spotify. Deres incitament er dermed det samme som alle andre investorers.

Økonomiske forventninger til Spotify

Vi har herunder vist analytikernes konsensforventninger til den fremtidige omsætnings, driftsindtjening og nettoindtjening per aktie.

Tallene er vist på non-GAAP basis og hentet fra finansplatform Koyfin.

Omsætning i mia. $

Driftsresultat i mia. $

Nettooverskud per aktie i $

Sidst opdateret 30. maj 2024

Da vi ikke kender læserens økonomi, risikoprofil eller investeringshorisont, skal vores holdning til Spotify aktien ikke opfattes som en anbefaling om at købe eller sælge aktier i virksomheden.

Læs mere om Spotify

Herunder kan du læse vores nyheder og perspektiver på Spotify aktien.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag vores gratis analyser og få et bedre indblik i verdens mest innovative vækstvirksomheder og hvorfor vi tror, det vil give et godt, langsigtet afkast at investere i dem.

Lyserøde prikker
Lyserøde prikker
Bliv medinvestor i vores UCITS fond