Horizon3

Amazon tjente 56% mere end forventet i andet kvartal

Det var efter vores opfattelse et særdeles stærk regnskab, som Amazon (NASDAQ:AMZN) præsenterede i går aftes efter lukningen af det amerikanske aktiemarked. Omsætningen for andet kvartal steg 11% til $143,08 mia. Det var knap 1% mere end analytikernes konsensusforventning på $141,82 mia.

Indtjeningen fra driften var det, der imponerede os mest. Den var for tredje kvartal $26,38 mia., hvilket var hele 103% mere end for et år siden. Kigger vi på nettoindtjeningen, så er den siden tredje kvartal sidste år steget 244% til $9,88 mia. Det var hele 56% mere end forventet.

Amazon aktien steg næsten 7% i fredagens handel.

Det frie cash flow er steget med mere end $40 mia.

I fonden er det vores strategi at investere langsigtet i innovative og markedsledende vækstvirksomheder med stærke balancer og evnen til at generere frit cash flow. Amazons innovationskraft og stærke markedsposition har vi aldrig været i tvivl om. Vi har også gennem lang tid haft den holdning, at deres frie cash flow har potentiale til at stige betydeligt i takt med, at de letter lidt på speederen, hvad CAPEX investeringer angår.

Den hypotese er i de sidste to kvartaler begyndt at blive til virkelighed. I figur 1 nedenfor har vi vist, hvordan Amazons frie cash flow har udviklet sig de seneste tolv måneder. Tallene skal læses på den måde, at de for hvert af de fem kvartaler viser kvartalets samt de forrige tolv måneders frie cash flow.

Figur 1 - Udviklingen i det frie cash flow

Figur 1 viser, at Amazon de sidste tolv måneder har generet $21,43 mia. Det er en forbedring på $41,12 mia. i forhold til tredje kvartal sidste år. 

Den markante forbedring i det frie cash flow er delvist kommet fra et fald i CAPEX investeringer, som i den tolv måneders periode der sluttede ved udgangen af trejde kvartal, er faldet med $10 mia. i forhold til året før. Men hovedsagligt er den kommet gennem mange effektiviseringer. En stigning på 26% i annonceindtægter har også haft positiv effekt på det frie cash flow.

Efter at have deltaget i telekonferencen torsdag aften vurderer vi, at der er en god sandsynlig for, at vi vil se en fortsat positiv udvikling i indtjeningen og det frie cash flow.

Amazon Web Services vokser mindre end konkurrenterne

Amazon Web Services, som udgør den profitable cloudforretning, voksede omsætningen 12% til  $23,1 mia. Af dem endte $7 mia. som driftsindtjeningen svarende til 30,3% af omsætningen. Det var samtidig $1,6 mia. mere end i samme kvartal sidste år.

Amazon Web Services er stadig den største cloudleverandør, når der sammenlignes med Microsoft Azure og Google Cloud. Men de vokser procentuelt mindre end de to konkurrenter. Det skyldes, at Amazon Web Services skal vokse fra en større base end de andre, men ifølge ledelsen også, at flere store ordre er blevet skubbet fra tredje til fjerde kvartal.

Læs vores gennemgang af Microsofts kvartalsregnskab

På telekonferencen var CEO Andrew Jassy særdeles optimistisk, hvad angår det langsigtede potentiale for Amazon Web Services. Blandt andet fortalte han, at 90% af verdens IT budgetter stadig er allokeret til kælderen frem for skyen. Så trods en årlig omsætning på $91 mia. mener han, at de stadig har lang vækstkurve foran sig.

Det er nogenlunde samme toner, vi hører fra Microsoft og Alphabet såvel som de analysehuse, der dækker cloudmarkedet.

E-commerce forretningen øger indtjeningen

E-commerce forretningen omsatte i tredje kvartal for $120,02 mia., hvoraf 73% kom fra det nordamerikanske marked. Det er dog den internationale del af forretningen, der vokser mest. Den er de seneste tolv måneder vokset 16%, mens den nordamerikanske har haft en vækst på 11% siden tredje kvartal sidste år.

Kigger vi på indtjeningen fra driften, så er kun den store nordamerikanske forretning endnu profitabel med overskud i fjerde kvartal på $4,31 mia. Det er en markant forbedring i forhold til samme kvartal sidste år, hvor den lavede et underskud på $0,41 mia.

Den internationale del af forretningen omsatte i tredje kvartal for $32,14 mia. og lavede et lille driftsunderskud på $0,09 mia. Det er en stor forbedring i forhold til trejde kvartal sidste år, hvor driftsunderskuddet var $2,47 mia. I fonden mener vi, det er sandsynligt, at den internationale del af forretningen laver overskud i årets fjerde kvartal.

Den forbedrede indtjening fra driften skyldes både bedre service, lavere logistikomkostninger og en bedre udnyttelse af de faste omkostninger. Blandt andet fortalte CEO Andrew Jassy på telekonferencen, at de ser effekterne af at være gået fra ét nationalt til i alt otte regionale logistikcentre i USA. Det kommer til udtryk gennem kortere leveringstid og lavere omkostninger, hvilket fører til flere og hyppigere køb fra kunderne.

Annonceindtægterne er vokset 26%

De profitable annonceindtægter i Amazons e-commerce forretning er stærkt medvirkende til, at driftsindtjeningen vokser så flot, som den gør. I figur 2 herunder har vi vist, hvor meget den del af forretningen er vokset siden tredje kvartal 2020.

Figur 2 - Udviklingen i Amazons annonceindtægter

Tallene i figur 2 viser, at annonceindtægterne i tredje kvartal udgjorde $12,06 mia. og 26% mere end året før. På tre år er denne del af forretningen vokset 142%. På telekonferencen fortalte CFO Eric Sheridan, at annonceforretningen nærmer sig en årlig volumen på $50 mia. årligt og en forventning om, at den stadig vil vokse mindst 20% om året.

Der er optimistisk udmeldning, som vi naturligvis er glade for. Ikke mindst fordi den del af forretningen er rigtig profitabel og en stærk driver af frit cash flow.

Vi vil holde øje med fire ting

Vi er meget tilfredse med det regnskab, som Amazon præsenterede torsdag aften. Omsætningen vokser stadig flot trods det, at de vokser fra en enorm base. Derudover er vi tilfredse med at se, at en voksende del af omsætningen konverteres til indtjening og frit cash flow.

Vil vil i de kommende kvartaler holde specielt øje med fire ting, når vi skal validere fondens investeringscase for Amazon. Den første ting er Amazon Web Services, hvor omsætningsvæksten er begyndt at flade ud i forhold til Microsoft Azure og Google Cloud. Så den del er klart til observation.

Den anden ting, vi vil holde øje med, er om de kan fastholde de seneste kvartalers udvikling med at konvertere omsætning til frit cash flow. Det tror vi, at de kan. Tiden vil vise, om vi får ret. De to sidste er de profitable annonceindtægter, og hvorvidt de formår at gøre den internationale e-commerce forretning profitabel.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke. 

Investeringscases

Vidste du, at man kan læse alle vores investeringscases fra porteføljen?

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores nyhedsbrev med de seneste nyheder fra de selskaber vi investerer i og markedsnyheder.

Køb Horizon3 Innovation

Køb Horizon3 Innovation via handelsplatformene eller din bank. Nuværende købskurs: 163.7

Læs mere om fonden Horizon3 Innovation