- 26. januar 2024
- Posted by: Henrik Karlsen
- Category: Virksomhederne
Tesla aktien falder 12% på manglende guidance
Tesla (NASDAQ:TSLA) afholdte onsdag aften earnings call i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for fjerde kvartal 2023. Vi så i regnskabet ikke noget, der som langsigtede investorer bekymrede os til trods for, at Tesla missede konsensusforventningerne til omsætning og nettoindtjening med knap 3%.
På den korte bane hejser vi dog et gult flag. Det skyldes, at Elon Musk og Tesla mod sædvane ikke kom med reelle estimater for, hvor mange biler de forventer at producere og sælge i 2024. Det øger utvivlsomt usikkerheden, hvilket også fik mange til at sælge ud Tesla aktier torsdag med det resultat, at aktiekursen faldt mere end 12%.
I fonden har vi siden regnskabet for tredje kvartal været tilbageholdende med at købe flere Tesla aktier, hvorfor positionen heller ikke var at finde blandt de ti største ved offentliggørelsen af regnskabet. Det er vi glade for i dag.
Prisnedsættelserne har kostet dyrt
Omsætningen for fjerde kvartal var $25,17 mia., hvilken kun var 3% mere end i samme kvartal sidste år. Den moderate vækst skyldes som de fleste ved, at Tesla i 2023 i flere omgange har reduceret prisen på deres biler. Det slår også tydeligt igennem, når vi kigger på nettoindtjeningen, som på tolv måneder er faldet fra $1,19 til $0,71 per aktie – en tilbagegang på 40%.
Vi har som langsigtede investorer købt ind på præmissen om, at Elon Musk og Tesla på kort sigt prioriterer væksten i antal solgte biler frem for kortsigtet indtjening. Det gør vi sådan set stadig, men for en ledelse der prioriterer netop vækst i antallet af solgte biler er det et problem, at de ikke deler forventningerne til netop det kommende års produktions- og salgstal.
Det eneste Tesla selv nævnte om næste års salgsantal var, at de forventer væsentlig lavere vækst end i 2023. Derfor også det gule flag.
Op til regnskabet var dækningsgraden et af de nøgletal, som vi var spændte på at se, og om den havde noget en bund. Som det ses i figur 1 nedenfor, er det ikke helt tilfældet. Det ser dog heldigvis ud til at være tilfældet for driftsindtjeningen, som siden tredje kvartal er steget fra 7,6% til 8,2%.
Figur 1 - Sidste tolv måneders indtjeningsmarginer for Tesla
De faldende gennemsnitlige salgspriser har selvfølgelig sat sig på marginerne. Men derudover er en del af forklaringen ifølge Teslas ledelse også, at de har haft øgede innovationsomkostninger til blandt AI, at det har været dyrt at klargøre produktionen til Cybertruck og de ikke har kunne bogføre salg af selvkørende FSD software som reel omsætning.
Sidstnævnte FSD software har dog bidraget væsentligt til det frie cash flow, som i fjerde kvartal var $2,06 mia. Det er 45% mere end i samme kvartal sidste år. Tesla afsluttede året med mere end $29 mia. i kontanter og andre let omsættelige aktiver. Det ser vi som en klar styrke.
Tesla befinder sig mellem to vækstkurver
Teslas Model Y blev i 2023 verdens mest solgte bil, hvor flere end 1,2 mio. biler blev leveret til kunderne verden over. Det er en vigtig milepæl for Tesla – og en ret imponerende en.
Elon Musk fortalte onsdag, at Tesla lige nu befinder sig mellem to vækstkurver. De er lykke med Model Y og andre modeller, og har nu travlt med at forberede virksomheden til en ny vækstkurve. Den nye vækstkurve vil blive drevet af en næstegnerations bil, som de forventer vil blive lanceret i løbet af 2025. Det vil være en prisbillig bil, som hvis alt går vel, vil åbne op for et helt nyt segment.
Derudover har de også store forventningerne til den selvkørende FSD software, hvor version 12 lige er blevet lanceret. Den vil i løbet af kort tid være tilgængelig for flere end 400.000 Tesla ejere i Nordamerika.
Den voksende energiforretning, som nu vokser hurtigere end selve bilforretningen, vil også være en væsentlig del af den vækstrejse, som Tesla er ved at forberede sig til. Energiforretningen er en, som vi i fonden kommer til at følge tæt i takt med, at den opnår skala og øget indtjening.
Derudover er der en række AI projekter, som indeholder betydelige potentialer, hvis de vel at mærke lykkes.
Vi holder fast i fondens Tesla aktier
Som skrevet længere oppe har vi i fonden været tilbageholdende med at købe flere Tesla aktier siden regnskabet for tredje kvartal. Det betyder også, at Tesla ikke længere befinder sig blandt de ti største positioner i fonden.
I skrivende stund fylder den cirka 3% af fondens portefølje. Meget større allokering ønsker vi for nuværende ikke at have på grund af det gule flag, vi har hejst i forbindelse med de manglende estimater for dette års salgstal. Det langsigtede potentiale i Tesla ser vi dog stadig som værende uforandret.
Vi vil overveje at øge vores position i Tesla, når vi får valideret vores egne forventninger til dette års salgstal, som ligger omkring 2,1 og 2,2 mio. biler, og når vi ser en bund i marginerne. Selv forventer Tesla, at den bund nok vil ses, når den amerikanske centralbank kommer de første eventuelle rentesænkninger. Vi har ingen holdning til, hvornår det sker.
Derudover vil vi holde nøje øje med, hvordan energiforretningen udvikler sig og ikke mindst med, hvordan udviklingen af den nye, prisbillige bil skrider frem. Historien har vist, at Elon Musk ofte er for optimistisk, hvad angår lanceringsdatoer for nye biler.
Da vi ikke kender læsernes økonomi, risikoprofil eller investeringshorisont, skal fondens disposition ej betragtes som en anbefaling om at købe eller sælge aktier i Tesla.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og modtag løbende analyser og perspektiver på verdens mest innovative vækstvirksomheder direkte i din indbakke.
Modtag vores nyhedsbrev med de seneste nyheder fra de selskaber vi investerer i og markedsnyheder.
Køb Horizon3 Innovation via handelsplatformene eller din bank. Nuværende købskurs: 169.35